Henri te Loo was achttien toen hij in loondienst begon in het bedrijf van zijn ouders. Toen nog met drie auto’s. Later nam hij het bedrijf samen met Audrey over. Inmiddels hebben ze acht auto’s. ‘We doen het samen,’ vertelt Henri trots. De taken zijn goed verdeeld en ze vormen één team. Henri doet de planning en rijdt op de wagen, Audrey verzorgt de administratie. Henri: ‘Ze heeft zich de administratie helemaal eigen gemaakt. Heel knap! Er gaat niets voorbij zonder dat we het overleggen.’
Ook hun dochters zijn betrokken bij het bedrijf. Audrey: ‘Eén heeft affiniteit met de sector en wil haar groot rijbewijs halen.’ Henri vult aan: ‘Ik vind het heel leuk dat ze hebben geholpen bij de bestickering van de elektrische kiepauto. Anne heeft het logo ontwikkeld en Sophie de slogan: Waarom diesel, als het ook elektrisch kan.’
Elektrisch
Die elektrische kiepauto heeft Te Loo vijf maanden geleden in gebruik genomen. ‘Zelf aangeschaft, maar wel met een opdrachtgever die achter ons staat,’ stelt Henri. Audrey vult aan: ‘Die biedt ons werkgarantie. Anders zou het te kostbaar zijn en hadden we deze stap niet kunnen maken.’ Op de vraag naar de ervaring tot nu toe, antwoorden ze beiden volmondig: ‘Goed!’ Met een eigen snellader op het terrein kan de wagen elke ochtend met 100 procent stroom vertrekken. De wagen wordt elke dag voor dezelfde opdracht ingezet en kan dan zo’n 24 vrachten doen om aan het eind van de werkdag weer terug te komen met 30 procent stroom. Inmiddels is de eerste elektrische trekker met kiepoplegger in bestelling, mede dankzij de AanZET-subsidie.
Strooimachine
Te Loo was dit jaar genomineerd voor de TVM-Innovatieprijs. Audrey: ‘Toen onze eerste elektrische auto werd geleverd, verraste TVM ons met de nominatie voor de innovatieprijs.’ Innovatie betekent veel meer dan het aanschaffen van een elektrische auto, zegt Henri. ‘We zijn vooral trots op onze eigen ontwikkelde strooimachine. We hebben inzicht in hoeveel zand er is gestrooid en kunnen dat op allerlei manieren inzetten.’
Doordat Henri testwerk doet voor een strooimachinefabrikant in Duitsland, heeft hij goed contact met mensen die machines ontwikkelen. Henri: ‘Ik had een paar ideeën en heb gevraagd om samen te brainstormen. Zo zijn we tot een compleet andere instelling van de strooimachine gekomen.’ Dat is niet alles. Het bedrijf heeft ook een benattingssysteem voor de banden ontwikkeld. De banden worden tijdens het werk natgespoten waardoor de gespoten emulsie niet aan de banden blijft plakken. ‘Daarnaast is de software aangepast en hebben we een eigen zanddroger ontwikkeld. We hebben het zelf bedacht en niemand anders heeft het. Dat vind ik leuk. Dat is innoveren.’
Helaas hebben ze de innovatieprijs niet gewonnen, maar wel de TVM-Publieksprijs. ‘We gingen zeker niet met lege handen naar huis. We hebben de meeste publieksstemmen gekregen. Heel bijzonder en we waren sprakeloos. Het beeldje heeft een mooi plekje gekregen op kantoor,’ vertelt Audrey.
Samenwerking
Henri en Audrey zijn ook betrokken bij de vereniging TLN. Niet alleen zit Henri in het bestuur van de deelmarkt Kiepautobedrijven, ook was hij een van de sprekers tijdens het ledenevenement TLN Inspireert!. ‘Ik mocht ons verhaal vertellen over de aanpak van elektrisch rijden en onze visie op samenwerking geven.’ Te Loo werkt veel samen met andere bedrijven in de sector, een aanpak die niet iedereen altijd omarmt. ‘Het gaat om elkaar uit de brand helpen en iets gunnen’, stelt Henri. ‘Want morgen kun je elkaar hard nodig hebben. Je moet ervoor zorgen dat je het voor de klant ingevuld krijgt. Krijg ik een grote opdracht, dan kan ik altijd terugvallen op mijn netwerk. Het maakt niet uit of je groot of klein bent, iedereen heeft wel eens hulp nodig.’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenblad van TLN. Tekst: Denise van Vliet / Beeld: Te Loo Eefde






