Als de ACM in de toekomst kiest voor prioritering, dus het voorrang geven aan bepaalde sectoren of belangen, zal het daarvoor een nieuw kader moeten vaststellen. Het huidige prioriteringskader mag intussen tot maximaal 1 januari 2026 gevolgd worden.
Tijdens de zitting heeft TLN benadrukt dat ACM geen rekening heeft gehouden met het belang van TLN-leden die de overstap naar elektrificatie moeten maken om met hun vrachtauto’s toegang te houden tot de stedelijke zero emissiezones. Die wettelijke noodzaak is niet onderdeel geweest van de afwegingen van ACM voor het instellen van hun prioriteringskader. Het CBb geeft nu aan dat ACM beter had moeten kijken naar belangen van sectoren zoals transport en logistiek.
Nog geen zekerheid
De uitspraak van het CBb onderstreept ondubbelzinnig het rechtvaardigingsgevoel maar houdt voor de korte termijn niet direct een nieuw perspectief in voor transportondernemers. De uitspraak biedt geen zekerheid over erkenning van transport en logistiek bij een eventuele nieuwe prioritering van ACM. Het maakt wel duidelijk dat de sector onderdeel dient te zijn van de afwegingen voor prioritering. Daarnaast is er gelet op de huidige krapte op het stroomnet, op de korte termijn nauwelijks capaciteit te vergeven. De uitspraak is dus voornamelijk van belang voor de komende jaren waarin er door uitbreiding van het stroomnet meer nieuwe capaciteit beschikbaar komt. Het belang van transport en logistiek is met de uitspraak van het CBb niettemin bij betrokkenen beter in beeld gekomen. De volledige tekst van de uitspraak is beschikbaar via ECLI:NL:CBB:2025:145, College van Beroep voor het bedrijfsleven, 24/465, 24/466, 24/468, 24/479, 24/480, 24/481, 24/482, 24/483, 24/486, 24/487, 24/488, 24/489, 24/4 .