Regel nú de retrofit, voor het te laat is

Bij vrachtauto’s die in het buitenland rijden (in officiële taal: bestaande voertuigen die rijden in een andere lidstaat dan de lidstaat van registratie) moet de analoge of digitale tachograaf vóór 1 januari 2025 zijn vervangen door een smart tacho 2 (retrofit). Voor voertuigen met een smart tacho 1 geldt 19 augustus 2025 als uiterste datum. Omdat het een tijdrovende klus is, adviseert TLN: ga nu aan de slag, voor het te laat is.

Vanuit Vos Transport Zaltbommel vertellen operationeel manager Roelof Oomen en monteur Gunter Vos over de retrofit in hun wagenpark. Oomen: ‘Vorig jaar kwam er meer duidelijkheid over de regelgeving rondom de smart tacho 2. We hebben direct in samenspraak met onze leverancier C.A.S.U. voor al onze auto’s tachografen besteld. We hoorden geluiden over mogelijke beperkte beschikbaarheid en wilden dat voor zijn.’ Het bedrijf is dit jaar begonnen met de retrofit. Van de veertig trekkende eenheden, is nu ongeveer een kwart klaar.

Eigen werkplaats

De retrofit vindt plaats in de eigen werkplaats. Om dat te mogen doen, is alleen erkenning door de RDW nodig om te mogen ijken. ‘Vorig jaar hebben we alle apparatuur laten updaten zodat we de smart tacho 2 kunnen ijken,’ aldus Vos. ‘We combineren de retrofit met de jaarlijkse ijking of APK. We hebben zelf de kennis en kunde in huis om de retrofit uit te voeren. Onze partner C.A.S.U. heeft ons veel geholpen.’ Het bedrijf wil dit jaar het hele wagenpark geretrofit hebben, op vijf auto’s na die de smart tacho 1 hebben.

Oomen en Vos zijn nog niet tegen grote problemen aangelopen. Tot nu toe heeft het bedrijf alleen Stoneridge door Stoneridge en VDO door VDO vervangen. ‘We kunnen nog niet Stoneridge naar VDO updaten. In de wandelgangen hoor je dat dit mogelijk wel komt. Maar nu biedt de software nog niet de juiste ondersteuning,’ aldus Vos.

Hij vervolgt: ‘We lopen soms tegen problemen aan met de satellietsignalen. Doordat er te veel kastjes om de tachograaf zitten, zoals een 27MC-bak, moet er ruimte worden gemaakt zodat de signalen vrij kunnen. Verder liep het eigenlijk vrij soepel. Het valt me niet tegen.’ Het bedrijf richt zich nu ook op nieuw uitleesmateriaal. Oomen: ‘Het huidige uitleesmateriaal voldoet niet meer aan de eis om de smart tacho 2 te kunnen uitlezen. Daar hebben we een nieuwe terminal voor besteld. Die ervaringen gaan we de komende tijd opdoen.’


Geen duidelijke handleiding

Ook Limpens Elsloo heeft een eigen werkplaats. Daar zijn ze in januari gestart met de retrofit. Jacques Querelle, Mentor Safety & Training, is in het najaar van 2023 begonnen met de voorbereidingen. Tijdens een TLN-bijeenkomst was hij geattendeerd op de komende regelgeving. Een inventarisatie bracht in beeld welke voertuigen ervoor in aanmerking kwamen. Na contact met de leverancier C.A.S.U. over de mogelijkheden, is een plan gemaakt. Inmiddels zijn vierentwintig van de zeventig voertuigen geretrofit.
‘Het hele proces gaat beter dan verwacht, hoewel het inbouwen niet altijd even soepel gaat’, vertelt Querelle. De ene tachograaf wordt in drie uur omgebouwd, bij de volgende doe je er ineens een dag over. ‘Het frustreert onze monteurs dat er geen duidelijke handleiding is. Onverwachte foutmeldingen zorgen voor oponthoud. Je volgt elke keer dezelfde stappen, maar je wordt regelmatig weer verrast door een andere foutmelding. Zeker als je een ander merk tachograaf moet ombouwen. Apparatuur waarmee de tachograaf wordt geprogrammeerd, is ook afhankelijk van software-updates. Die zijn nu nog niet beschikbaar. De tachograaf koppelen met de boardcomputer was ook even puzzelen. Er waren wat problemen met de signalen, maar ook dat is inmiddels gelukt. Gelukkig krijgen de monteurs, indien nodig, hulp van C.A.S.U.’

Foutmeldingen in de (Stoneridge) tachograaf kunnen ook problemen veroorzaken bij weginspecties. Daarom voegt Querelle na de retrofit aan elke wagen documentatie toe met een beschrijving van de foutmeldingen die te maken hebben met softwareproblemen. Deze documenten heeft TLN ook beschikbaar voor haar leden. ‘Ik leg de chauffeur kort uit welke foutmeldingen naar voren kunnen komen. Deze foutmeldingen zijn ook bekend bij de inspectiediensten in Europa. Mocht een tachograaf bij het uitlezen toch een foutmelding geven, hoop ik dat de inspectie die foutmelding herkent én erkent.’

Aan de slag!

Over één ding zijn ze het allemaal eens: wacht niet te lang met de retrofit naar de smart tacho 2. Anders krijg je het heel druk aan het eind van het jaar. Oomen: ‘Wij hebben het voordeel dat we het in eigen beheer kunnen doen. Als je afhankelijk bent van derden en het jaar vordert, zal er meer vraag zijn naar de retrofit en zal er meer druk liggen bij dealers en garages.’

Querelle is het daarmee eens en vult aan: ‘Als je zelf een werkplaats hebt, is mijn advies om direct te beginnen. Overleg met je tachograaffabrikant en maak een planning. Gebruik de ijkdata van je voertuigen om de retrofit te combineren. Dat scheelt niet alleen tijd maar ook geld. Ga in gesprek en begin zaken te regelen voor het te laat is.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Denise van Vliet.

Bekijk hier de opgenomen informatievideo over de retrofit. 

Meer weten?

Contact de expert

Erik Busser

Consultant

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.