Regisseur en adviseur in de keten

Leveranciers, klanten en ketenpartners zijn er voor elkaar in goede en slechte tijden. Dat is in een notendop de visie van Leo Brant, manager binnen HST Groep. Hechte partnerschappen dwars door verschillende vervoersmodaliteiten van HST Groep heen, zijn een weerslag van Brants visie. ‘Onze klanten zijn net als alle ketenpartijen feitelijk onze business-partners.’

Het begrip ‘noaberschap’ is net zo Twents als de krentenwegge die in Enschede op tafel staat. Met een geurige kop koffie ernaast, deelt Brant zijn ervaringen met ketensamenwerking. Uit de setting spreekt een gastvrijheid die aansluit bij de omgang van HST Groep met haar contacten. ‘Wij zeggen altijd: klanten mogen natuurlijk bij ons vertrekken, maar gebrek aan kwaliteit mag nóóit de reden zijn. Daar hoort uiteraard ook service bij, in de breedste zin van het woord. En gastvrijheid is daar weer een onderdeel van.’

Mondiale multimodale vervoerketens

Brant zit al 34 jaar in de transportbranche. De laatste twaalf jaar werkt hij voor HST Groep. Hij is als manager eindverantwoordelijk voor personeelszaken, marketing en communicatie, onderhoud van alle bedrijfspanden en voor kwaliteit op arbo en milieu. De verantwoordelijkheid voor de verkoop heeft hij per 1 februari overgedragen aan de nieuwe commerciële directeur, Herco Eshuis. Daarnaast is Brant secretaris van het bedrijventerrein transportcentrum Twente. Veertien jaar was hij ook regiobestuurder voor TLN. Brant weet daarom hoe cruciaal goede samenwerking is. Hij onderbouwt dat met een voorbeeld. ‘Er is een belangrijke transport- en logistieke keten vanaf bijvoorbeeld Chinese fabrieken over zee, spoor en door de lucht tot bij ons warehouse. Daar vinden onze value added logistics voor klanten plaats en daarna vervolgt de keten per wegtransport naar het afleveradres van onze klant. In die keten, inclusief douanediensten, zijn wij de regisseur en adviseur. We werken met door ons geselecteerde partijen, waaronder internationale transportagenten. Zo formeren we onze eigen mondiale multimodale vervoerketens.’

Alles in eigen hand

‘Op deze manier houden we alles in eigen hand’, vervolgt Brant. Door die regie kan HST Groep niet alleen efficiënt werken, maar ook haar hoge servicekwaliteit garanderen. Een soortgelijke regionale samenwerking ontstond in de vorm van HST TransMission. Dat is een groep van dertien (vaak familie-)bedrijven die vervoer verzorgt in het binnenland en de Benelux. Dat doen ze met 40 bakwagens, waarvan één volledig elektrisch, en met een aantal busjes. ‘Regionaal zijn we een belangrijke speler. Mocht de klant het verder Europa in willen hebben, of het daarvandaan willen laten komen, dan pakt HST International dat op. Daarnaast doen we nog dedicated transport en vervoer van gevaarlijke stoffen.’ Dit brede dienstenpakket is zonder ketensamenwerking onmogelijk uitvoerbaar, dat is wel duidelijk. ‘Alleen in zeevracht doen we al 13.000 containers per jaar en werken we wereldwijd met zo’n dertig partners. Daardoor zijn wij ook interessant voor grote rederijen. Het bespaart bovendien administratieve rompslomp en verlaagt de foutmarge. Data blijven binnen de keten en hoeven niet steeds opnieuw te worden ingevoerd. Je praat dus ook over flinke synergievoordelen.’

Adviesrol

Het relatiebeheer stoelt bij HST Groep op inhoudelijkheid, blijkt uit Brants verhaal. ‘Onze commerciële buitendienstmedewerkers zijn feitelijk adviseurs. Die adviesrol spelen we überhaupt in al onze samenwerkingsverbanden, want we willen klanten écht vooruithelpen. Doordat we elke vervoersmodaliteit en logistieke dienst aanbieden, kunnen we steeds de beste weg van A naar B voorleggen. Het klantbelang staat daarin voorop. Aangezien wij alles in huis hebben, geeft dat nooit spanning met onze commerciële belangen.’
Het lijkt dus allemaal goed geregeld, maar met verduurzaming en rapportage van CO2-uitstoot komt er veel op de branche af. Staat HST Groep daar ook goed op voorgesorteerd? ‘ICT is een soort hefboom voor het aangaan van alle toekomstige uitdagingen. Daarom hebben we een ICT-afdeling met acht medewerkers die zich met digitalisering van processen bezighoudt. Dat helpt onder meer bij het voldoen aan CSRD, de Europese richtlijn die ons vanaf 2025 verplicht tot duurzaamheidsrapportages. Daarnaast is goede digitalisering een instrument voor transparante service, want klanten willen steeds meer data en inzicht in de processen die wij voor ze draaien.’

De toewijding aan klanten of collega-ondernemers mondt soms zelfs uit in regelrecht ‘noaberschap’. Onlangs werden twee bedrijven in de omgeving slachtoffer van respectievelijk een brand en een explosie. ‘Onze accountmanager legde direct contact om zijn medeleven namens HST Groep te betuigen. Om vervolgens de getroffen ondernemers hulp te bieden. Voor ons is dat heel normaal’, besluit Brant, ‘zoals wij met andere ondernemers omgaan zou je ‘noaberschap’ kunnen noemen.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Baart Koster
Beeld: HST Group

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie adviseurs & medewerkers

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.