‘Ritje Marseille-Lyon duurt opeens tien uur’

TLN waarschuwt haar leden die in België en Frankrijk rijden, om op te passen voor de soms grimmige boerenprotesten op de wegen daar. Jan Winde van transportbedrijf Winde GTFrance vertelde vanochtend over de gevolgen van de protesten voor zijn bedrijf in het BNR-programma Ochtendspits. ‘Een ritje van Marseille naar Lyon duurt normaal vier uur, nu tien.’

Het bedrijf uit Rotterdam heeft in totaal 15 wagens, waarvan er zich op dit moment 12 in Frankrijk bevinden. ‘De gevolgen van de boerenstakingen vallen voor ons nog wel mee’, vertelde de eigenaar van het bedrijf dat exclusief op Frankrijk rijdt aan presentator Bas van Werven.

Flink puzzelen

In heel Frankrijk betogen boeren tegen het regeringsbeleid met blokkades en andere acties zoals heel langzaam rijden met landbouwvoertuigen. Een van de grootste problemen die de afgelopen dagen ontstond is de geblokkeerde verbinding tussen Lyon en de Spaanse grens over de snelwegen A7 en A9.

Het is met de boerenprotesten wel flink puzzelen voor de mensen op kantoor en de chauffeurs van Winde GTFrance, vertelt Winde. Om te bedenken hoe ze het beste kunnen rijden om onderweg geen boze boeren en blokkades tegen te komen. ‘Maar daardoor hebben we zelf nog geen problemen gehad. In België helemaal niet en in Frankrijk is het alleen zo dat je flink moet omrijden.’

Verhalen over bedrijven met vervelende ervaringen hebben Winde en zijn collega’s daarentegen al genoeg gehoord. ‘Je hoort over boze boeren die wegen versperren en vrachtwagens plunderen en de goederen vernietigen. Of er met tractors tegen aanrijden.’

Spaanse chauffeurs

Ze proberen trucks op sommige plekken echt te belagen, stelt Winde. ‘Vooral chauffeurs van supermarktwaren, zoals groente, fruit en vlees zijn de klos. En daarnaast ook vooral weer Spaanse chauffeurs. Omdat de boeren daar voor hun gevoel nog een appeltje mee te schillen hebben.’

De Franse boeren vinden dat de prijzen voor hun producten onaanvaardbaar laag worden, dat de milieumaatregelen te duur zijn. Ook vinden ze dat er veel te veel bureaucratie heerst. Ze zien de goedkopere lading van Spaanse chauffeurs als oneerlijke concurrentie.

Zelf vervoert Winde France alleen ‘droog waar’, vertelt de eigenaar. ‘Wij hebben er alleen last van doordat we moeten omrijden. Zeker de eerste dagen van het protest loop je achter de feiten aan. Wat er gebeurt, is allemaal plotseling. Nu het langer duurt, kun je beter zien aankomen wat er gebeurt. En overleggen met je opdrachtgever over of je prijs tijdelijk kunt verhogen wanneer je ritten opeens twee keer zo lang duren. Om zo geen verlies te hoeven lijden.’

De uitzending is terug te luisteren via deze link.

Meer weten?

Contact de expert

Team Sector en Beleid

Adviseurs

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.