Al snel in het gesprek wordt één ding duidelijk: goed en flexibel kunnen inspelen op vragen van de klant staat bij beide mannen hoog in het vaandel. Betrokkenheid is wat beide ondernemers bindt. Voor Van der Sluis is gebruikmaken van een betrouwbare flexibele schil onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Familiebedrijf
Inmiddels geeft een derde generatie leiding aan het familiebedrijf Van der Sluis dat in 1947 werd opgericht. De bouw is een belangrijke opdrachtgever en goed voor driekwart van de omzet. De rest komt vanuit de industrie, de recreatiesector of het exceptioneel transport. Het merendeel van de wagens beschikt over een autolaadkraan, waardoor geheel zelfstandig kan worden geladen en gelost. De onderneming huurt zelfstandigen in als aanvulling op de eigen medewerkers.
Weinig verschil
‘Het is eigenlijk zo gegroeid’, zegt Marco van der Sluis. ‘Deze manier van werken is ontstaan vanuit de mensen zelf. Er zijn chauffeurs die graag zelfstandig zijn, met een eigen auto. Ze vormen een mooie aanvulling op onze eigen mensen. Er ontstaat zo een situatie die voor iedereen voordelen biedt. Sommige zelfstandig ingehuurde ondernemers hebben zelfs een truck in onze huisstijl.’
Minder CO2
In het dagelijks werk is er weinig verschil te merken. De ‘externen’ worden op dezelfde manier ingepland als de eigen medewerkers. Als ze daar behoefte aan hebben, ondersteunt het bedrijf ze met kennis en informatie. Van der Sluis werkt bijvoorbeeld bewust en actief aan vermindering van CO2-uitstoot. Medewerkers worden gestimuleerd mee te denken over mogelijkheden om zuinig om te gaan met brandstoffen en energie. De zelfstandigen worden er ook bij betrokken. Hun opdrachtgever neemt ze geregeld mee naar opleidingen.
Door het vuur
Verschillen in motivatie of betrokkenheid bij het werk ziet Van der Sluis niet. ‘Iedereen doet zijn stinkende best. Er is geen onderscheid. Daarom gaan we ook voor de zelfstandigen door het vuur zoals we dat voor onze eigen mensen doen.’ Van der Sluis kent de mensen van de charters persoonlijk. Dat vindt hij belangrijk. Hij rekent op ze en omgekeerd is dat ook zo. ‘Ik ben heel tevreden met de samenwerking’, zegt hij. ‘We moeten als team doen.’
Even positief
Zijn er dan helemaal geen spanningen tussen opdrachtgever en opdrachtnemers? Daar is niets van te merken als je met Klaas Bouwmeester spreekt. Vier jaar geleden startte de 27-jarige voor zichzelf en sinds twee jaar werkt hij voor Van der Sluis. Hij is al even positief. ‘Mijn ervaringen zijn zonder meer goed. De zelfstandige rijders en het bedrijf vullen elkaar goed aan’, zegt hij. Bouwmeester koos bewust voor het bestaan als zelfstandige boven een dienstverband. Van kleins af aan wilde hij achter het stuur van een eigen vrachtwagen. In zijn geval is dat nadrukkelijk een Volvo. Het is zíjn merk.
Flexibiliteit
Het bestaan als zelfstandige heeft voor- en nadelen, geeft hij toe. Zonder aarzeling durft hij te zeggen dat voor hem de voordelen overheersen. ‘Je ervaart wat je uit jezelf kunt halen. Ik leer er ook van, bijvoorbeeld hoe je zaken efficiënter kunt doen en hoe je kosten kunt verminderen.’ Over waardering heeft hij niet te klagen, ook niet op financieel vlak. Zijn weken zijn goed gevuld. Vaak start de werkdag ’s ochtends tussen half vijf en vijf. Omdat hij in het noorden woont, gaat het nogal eens om grotere afstanden. Als het zo uitkomt, stapt hij ook in het weekend in de cabine. Die flexibiliteit kan hij als zelfstandige bieden. Hij werkt voornamelijk in Nederland, zeker omdat het door al die nieuwe regels een stuk lastiger is in het buitenland.
Tweede truck
Over de relatie met zijn opdrachtgever is hij duidelijk. ‘Je doet je best voor ze, maar dat doen ze voor jou ook. Je krijgt wat je verdient. Zij zetten zich maximaal in voor hun opdrachtgever en dat doe ik ook.’ Bouwmeester heeft het goede gevoel inmiddels overgebracht op zijn broer. Er is een tweede truck aangeschaft. Een Volvo natuurlijk!
Dit artikel is eerder verschenen in het KTO-magazine (kleine transport ondernemers) van TLN en is geschreven door Paul Wouters, zelfstandig communicatie adviseur.