De totale boete die de EC heeft opgelegd aan de truckkarteldeelnemers komt daarmee voorlopig uit op € 3,8 miljard euro. Als Scania haar deelname aan het kartel had bekend, had de EC een korting op de boete in rekening gebracht van € 88 miljoen. Die besparing loopt Scania nu mis.
Geen medewerking
Ook heeft Scania benadeelde kopers en zichzelf geen plezier gedaan door niet mee te werken met het onderzoek van de EC. Had Scania dat wel gedaan, dan had zij zichzelf nog eens vele tientallen miljoenen euro’s aan boetes kunnen besparen.
Kwestie van tijd
Omdat TLN en advocatenkantoor Hausfeld al vanaf het begin zagen aankomen dat het een kwestie van tijd was dat ook Scania een boete zou oplopen, heeft TLN haar leden altijd geadviseerd om ook hun Scania-trucks mee te nemen in de claim.
Positie versterken
TLN en Hausfeld hebben de afgelopen maanden veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van een online omgeving en het verder vergroten van het deelnemersbestand, om zo de positie van de benadeelden verder te versterken. Deelnemers aan het claimcollectief ontvangen een dezer dagen een uitnodiging per e-mail om hun account te activeren.