Dat meldde TLN vorige week al bij BNR Nieuwsradio en de NOS.
Franse gedupeerden
Waar de schadeclaim aan het adres van DAF eerst 2 miljard euro bedroeg, is die nu gestegen tot ongeveer 4 miljard euro. Dat komt omdat de Franse kopers van 170.000 vrachtwagens hun claim aan de Nederlandse rechter willen voorleggen. Het Nederlandse rechtssysteem is namelijk gunstiger voor gedupeerden, met een hogere schadevergoeding tegen minder kosten en een kortere termijn.
TLN wil schikking
TLN, dat met NLTruckkartel een claim bij DAF indient, wil graag schikken met DAF. Zo wil TLN jarenlange juridische procedures voorkomen, ontvangen de gedupeerden snel het geld waar ze recht op hebben en kunnen kopers en bouwers van vrachtwagens de nare geschiedenis van het kartel achter zich laten. TLN stuurt DAF binnenkort een brief met het voorstel te praten over een dergelijke schikking.
Procedure
Om dit moment is de zaak onder de hamer bij de rechtbank Amsterdam. Wat er nu gebeurt, is voornamelijk ‘procedureel’ van aard. Omdat er zoveel gedupeerden, gedaagden, vrachtwagens en bewijsstukken in het geding zijn, bepaalt de rechter samen met gedupeerden en fabrikanten het verloop van het geding. Eerdere pogingen van de fabrikanten om de zaak te rekken, zijn dankzij verweer van NLTruckkartel mislukt.
NLTruckkartel
NLTruckkartel is het samenwerkingsverband van TLN, TVM en advocatenkantoor Hausfeld & Co, dat transportondernemers helpt geld terug te krijgen van vrachtautofabrikanten vanwege het truckkartel.
Bent u nog niet aangemeld voor de collectieve claimactie van NLTruckkartel? Meld u dan aan via www.nltruckkartel.nl. Tijdens uw aanmelding kunt u aangeven dat u een rechtsbijstandsverzekering hebt. U ontvangt dan informatie over hoe u de schade kunt melden bij uw rechtsbijstandsorganisatie. Indien u vragen hebt, kunt u die ook persoonlijk stellen aan NLTruckkartel via 0800-TRUCKKARTEL (0800-8782552) of via info@nltruckkartel.nl.
Truckkartel
Europese truckfabrikanten hielden volgens de Europese Commissie ruim 14 jaar (1997-2011) een kartel in stand waardoor mogelijk 600.000 Europese transportondernemers zijn gedupeerd. Het kartel maakte onder meer prijsafspraken, waardoor transportondernemers mogelijk duizenden euro’s per vrachtauto te veel hebben betaald.