Staatssecretaris Van Veldhoven: tijdige invoering vrachtwagenheffing belangrijk

In een uiterste en ultieme poging om versoepelingen te krijgen in het beleid rondom de Franse dodehoeksticker, heeft TLN vorige week demissionair minister Van Nieuwenhuizen gevraagd met haar Franse ambtsgenoot contact op te nemen over de invoering van deze maatregel.

Tijdens die vergadering stelden Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Kiki Hagen (D66) vragen over de vrachtwagenheffing. Volgens Van Veldhoven zou een late invoering voor problemen kunnen zorgen voor de verduurzaming van de sector. Hetgeen waar TLN eerder voor waarschuwde.

Afspraken nakomen
“We moeten ervoor zorgen dat de afspraken die we hebben gemaakt in het klimaatakkoord nakomen. Ook aan de kant van de overheid”, onderstreepte de staatsecretaris. “We hebben met elkaar een transitie afgesproken. In het financiële plaatje van het klimaatakkoord zijn middelen toegezegd aan de sector. Het is belangrijk dat we een vinger aan de pols houden dat ook die middelen tijdig beschikbaar komen voor die ondernemers om dan die overstap te kunnen maken en dat financiële steuntje in de rug te krijgen”, aldus Van Veldhoven.

Uitstel
De invoering van de vrachtwagenheffing stond gepland op 2024, maar demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen liet eind april in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de heffing niet vóór 2027 geïmplementeerd kan worden. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing – ongeveer 250 miljoen euro per jaar – zouden namelijk gebruikt worden om de sector te helpen in de verduurzamingsopgave. Nu de invoering met minstens drie jaar uit te stellen loopt de sector zeker 750 miljoen euro mis. En dat terwijl de klok doorloopt. Volgende week woensdag debatteert de Tweede Kamer over de voortgang van de vrachtwagenheffing.

Meer weten?

Contact de expert

Paul Poppink

Coördinator sector en beleid