Stad Alkmaar Logistics bouwt duurzaam bedrijfspand

Bij Stad Alkmaar Logistics is de keuze voor duurzaamheid niet zomaar een beleidslijn. Het is een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur en was dat al lang voordat duurzaamheid een trend werd binnen de bedrijfstak. ‘We scheiden al afvalstromen zolang ik me kan herinneren’, aldus Jaap Schuurman, die samen met zijn broer en beider zoons het familiebedrijf leidt. Deze focus op duurzaamheid heeft geleid tot de bouw van een innovatief nieuw warehouse, dat hoogwaardig is geïsoleerd en waarbij zoveel mogelijk gebruik is gemaakt van gerecyclede, circulaire materialen.

De wens voor een nieuw warehouse ontstond uit de groei die volgde nadat veel regionale transportbedrijven in de omgeving werden overgenomen of failliet gingen. ‘Wij kregen steeds meer werk en opereerden op een gegeven moment vanuit zeven verschillende locaties in Noord-Holland’, legt Schuurman uit. ‘We zijn van daaruit alles onder één dak gaan brengen.’ De beslissing om van dit nieuwe warehouse een duurzaam pand te maken, was een no-brainer, aangedreven door de kennis en het enthousiasme van de vijfde generatie Schuurman.

Voordenken

De planning en bouw van het warehouse waren dan ook doordrongen van duurzame beslissingen. Menig ondernemer zou huiverig zijn voor een project van zo’n formaat. Daar hadden ze volgens Schuurman bij Stad Alkmaar Logistics weinig last van. Dit bedrijf heeft de kunst van het 'voordenken' geperfectioneerd. ‘Wij zeggen altijd: je moet voordenken, niet nadenken. Voordenken doe je vooraf, nadenken doe je achteraf. Als je voordenkt, word je niet verrast en niet geconfronteerd met dingen. Dit wordt mede ingegeven door ons TLN-keurmerk, dat ons verplicht meerdere offertes op te vragen bij grote investeringen. Daarin word je dus ook al gedwongen om ‘voor’ te denken.’

Stroomnetwerk

Stad Alkmaar Logistics heeft vooraf alles tot in de puntjes uitgedacht en voor veel scenario’s ook een plan B of C opgesteld. Schuurman: ‘Nadat we de kavel van 30.000 vierkante meter hadden gekocht van de gemeente Alkmaar, leek het in eerste instantie zeer lastig om een aansluiting op het stroomnetwerk te krijgen. Gelukkig waren we al twee jaar daarvoor begonnen met het aanvragen van een aansluiting, dus vond netbeheerder Liander dat we er wel degelijk recht op hadden. Als we die aanvraag destijds niet hadden gedaan, hadden we nu geen stroom gehad.’

Isolatiewaarde

Het nieuwe gebouw voldoet aan de GPR-richtlijnen van duurzaamheid (betrekking hebbend op energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde). Al het gebruikte beton is zogenaamd Groen-Beton, alle overige materialen zijn herbruikbaar en/of circulair. De witte PVC-dakbedekking reflecteert zonlicht en het dak van het gebouw kan worden voorzien van 6.000 zonnepanelen. Bovendien is de isolatiewaarde van het pand zo hoog dat de magazijnen niet gekoeld of verwarmd hoeven te worden. Zelfs de vloerbedekking in de kantoren is gemaakt van gerecycled materiaal.
Een gedeelte van het nieuwe warehouse mist ook de traditionele gangpaden. Robots halen en brengen pallets naar specifieke locaties. ‘Dit proces is volledig geautomatiseerd’, aldus Schuurman. ‘We kunnen zéér efficiënt opslaan, wat de bezettingsgraad van het warehouse aanzienlijk verhoogt.’

Verantwoord ondernemen

De stap naar een duurzaam warehouse was niet alleen logisch voor het bedrijf zelf, ook voor medewerkers en klanten kwam de ontwikkeling niet uit de lucht vallen. ‘Iedereen kent ons DNA en de manier waarop we zaken doen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort bij wie we zijn. We hebben daarnaast het keurmerk Lean & Green met twee sterren. Daar zijn we in 2014 mee begonnen. We waren een van de eersten in Nederland met twee sterren. We zijn dus altijd al koploper geweest op het gebied van duurzaamheid.’

Duurzaamheidsambities

Stad Alkmaar Logistics heeft sinds de oprichting in 1878 de nodige energietransities doorgemaakt. Of eigenlijk… álle transities. Schuurman somt op: ‘Van trekschuit naar zeilboot, naar een stoomboot, naar een dieselboot, naar uiteindelijk dieselvrachtwagens, auto’s op bio-gas en nu naar elektrische wagens die we straks kunnen aansluiten op stroom die we zelf opwekken met onze zonnepanelen.’ Zo lang het bedrijf binnen de familie overgaat naar de eigen kinderen, verwacht hij dat het zijn tijd ver vooruit blijft. Met de duurzaamheidsambities voor de toekomst zit het dan ook wel goed. ‘Op dit moment zijn we in gesprek met verschillende brandstofleveranciers met betrekking tot de volledige overschakeling naar de duurzame HVO100- brandstof. Op die manier kunnen we eenvoudig 90% reduceren op onze CO2-uitstoot. Zo proberen we altijd te blijven voordenken, want ook dát is onderdeel van ons DNA.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Suzanne Docter. 

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie adviseurs & medewerkers

Ledenmagazine HUB

HUB is hét ledenblad van TLN. TLN is een vereniging vol diversiteit en dat willen we graag laten zien! Elke maand plaatsen we in HUB berichten uit de vereniging. Bedrijfsovernames, mijlpalen of bijzondere werkzaamheden. We zetten jullie in het zonnetje!