De wetgeving voor zijafscherming is vastgelegd in Reglement 73 van de UNECE. Nieuw te registreren voertuigen moeten voor de toelating in Europa aan de voorschriften van dit Reglement voldoen. Het voorstel om de minimale hoogte van wegdek tot onderzijde zijafscherming met 100 mm te verlagen naar 450 mm is afkomstig van Japan waar deze verplichting al jaren geldt. In het kader van harmonisatie van internationale voertuigwetgeving wil Japan dat deze bepaling in Reglement 73 wordt opgenomen.
Het voorstel om zijafscherming ook te verplichten voor het uitgeschoven gebied bij uitschuiftrailers komt van Engeland. Beide wijzigingen zouden een positief effect hebben op de verkeersveiligheid.
Praktische problemen
Vanuit een aantal deelnemende landen, industrie en brancheorganisaties is bezwaar gemaakt tegen de voorstellen. Het verlagen van de zijafscherming wordt uit praktisch oogpunt voor bepaalde voertuigen of toepassingen niet geschikt geacht en het verhoogt de kans op schade. Denk daarbij aan het op- en afrijden van ferry’s bij intermodaal vervoer, het plaatsen van trailers op een trein, het laden/lossen in een laadkuil. Ook is niet iedereen overtuigd over nut en noodzaak om zijafscherming voor het uitgeschoven gebied van trailers te verplichten. Daarnaast zijn er twijfels of de voorgestelde wijzigingen met bijbehorend extra gewicht en kosten wel echt tot verbetering van de verkeersveiligheid leiden.
De overleggen hebben tot enkele aanpassingen voor specifieke voertuigen geleid. De aanscherping geldt niet meer voor bakwagens met een wielbasis groter dan 6500 mm en off-road vrachtauto’s. Voor trailers en aanhangwagens zijn de voorstellen vrijwel ongewijzigd gebleven. Als er niets meer verandert, zullen de nieuwe eisen voor de minimale hoogte van zijafscherming vanaf 1 september 2034 voor nieuw te registreren voertuigen in werking treden. De nieuwe voorschriften voor zijafscherming voor uitschuiftrailers zouden per 1 september 2027 voor nieuwe typegoedkeuringen en één jaar later voor alle nieuw te registreren voertuigen moeten gelden. Voor bestaande voertuigen hebben de nieuwe voorschriften geen gevolgen.
Input welkom
Zoals de zaken er nu voorstaan zal het huidige voorstel in november in de hoogste werkgroep van de UNECE (WP.29) worden besproken en naar verwachting worden aangenomen. TLN gaat samen met de RAI Vereniging en andere Europese koepelorganisaties kijken in hoeverre er nog mogelijkheden zijn om het voorstel aangepast te krijgen.
Input van bedrijven met een onderbouwing en foto's is van harte welkom. Je kunt dit sturen naar Ambro Smit, beleidsadviseur Techniek bij TLN via asmit@tln.nl


