TLN bespreekt gevolgen kostenstijging tijdens regiobijeenkomsten

De kosten in de transportsector blijven stijgen. Volgens nieuwe berekeningen van onderzoeksbureau Panteia nemen de kosten in 2026 met gemiddeld 3,4 tot 4,8 procent exclusief brandstofkostenontwikkeling toe. Daarbovenop komt de invoering van de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026, die voor veel ondernemers zal leiden tot extra lasten.

Tijdens de TLN-bijeenkomst in Hoorn (de eerste van de reeks) lichtten Roger van Straaten en Rob Aarse de resultaten van het Panteia-onderzoek toe. Zij benadrukten dat de stijgende kosten vooral het gevolg zijn van hogere lonen, verzekeringspremies en energiekosten, gecombineerd met nieuwe Europese regelgeving zoals ETS2 en RED3.

“De kostenstijgingen zijn fors en structureel,” zegt Roger van Straaten (TLN). “Het is belangrijk dat ondernemers hun tarieven en afspraken tijdig herzien, zodat ze niet worden verrast door de effecten van de vrachtwagenheffing.”

De nieuwe heffing kan, afhankelijk van het type voertuig en het aantal gereden kilometers, leiden tot extra kosten tot wel 10 procent. Om die lasten deels te compenseren, wordt ongeveer de helft van de opbrengst – naar verwachting ongeveer 500 miljoen euro per jaar – via de overheid teruggesluisd naar de sector.

Rob Aarse lichtte toe hoe die terugsluis zal worden ingezet voor innovatie, verduurzaming en de overgang naar zero-emissievoertuigen.

“We willen de meeropbrengsten van de vrachtwagenheffing gebruiken om de sector toekomstbestendig te maken,” aldus Aarse.

Naast de toelichting op de cijfers was er tijdens de bijeenkomst ruimte voor vragen over de CAO, brandstofprijzen en de praktische gevolgen van de nieuwe wetgeving.

TLN organiseert de komende weken meerdere regiobijeenkomsten over kostenontwikkelingen, de vrachtwagenheffing en de gevolgen van ETS2 en RED3.

Aanmelden voor volgende bijeenkomsten

Meer weten?

Contact de expert

Roger van Straaten

Beleidsadviseur