Sinds de ingang van Brexit moeten Nederlandse bloemen en planten hier en ook nog eens in het Verenigd Koninkrijk worden gecontroleerd. Tot nu toe gebeurde dat in de buurt van het afleveradres ter plekke. Nu zijn deze duizend afleverpunten ingeruild voor enkele centrale controlepunten bij Britse (lucht)havens. Tot drie maanden geleden hoefden alleen hoogrisicoproducten te worden geïnspecteerd. Nu worden producten ook gecontroleerd met een kleiner risico op ziekten zoals snijbloemen.
Administratieve rompslomp
‘Waarom is deze extra controle nodig’, transporteur Jan-Paul van der Haas, van Van der Haas Transport in Kwintsheul zich hardop af. Hij vertelt dat de nieuwe extra controle in elk geval gaat zorgen voor veel administratieve rompslomp. ‘Er zijn 40.000 verschillende plantcodes die je moet melden in documenten die je voor je zending uit moet sturen’, stelt hij. ‘Eén punt of komma verkeerd en je kunt het opnieuw doen.’
Van der Haas vervoert duizenden verschillende soorten planten en bloemen ‘van komkommerplant, geranium tot boom’ naar Engeland. ‘Er is aangekondigd dat er honderd procentcontroles worden uitgevoerd’, zegt hij. ‘Dat kan in de praktijk betekenen dat alle 43 karren die er in een truck passen er uit moeten. Omdat er in het midden één bepaalde plant staat die ze willen controleren.’
Forse vertragingen
Zo’n controle mag bovendien vier uur duren. ‘En dat dan tig keer per dag.’ Bovendien, voegt Van der Haas toe, zijn de nieuwe centrale controleposten slechts vijf dagen per week geopend. ‘Van 7 uur ’s ochtends tot 7 uur ’s avonds. Alles wat buiten die tijd komt, mag wachten tot de volgende dag.’
Je kunt volgens Van der Haas door deze maatregel rekenen op forse vertragingen. ‘We hebben nog geen berichten over wagens die in de file staan.’ Maar hij denkt dat veel transporteurs de afgelopen dagen al veel van hun wekelijkse transport op weg hebben gestuurd, om de nieuwe controlemaatregel voor te kunnen zijn.’ Hij kan zich niet voorstellen dat de Britten écht gaan voor honderd procent controle, zoals is aangekondigd. ‘Dan krijg je een file tot aan de Nederlandse grens.’
Als chauffeur mag je niet bij de controle van je truck aanwezig zijn, vervolgt hij zijn verhaal. ‘Je moet er van uitgaan dat je lading onbeschadigd uit je wagen wordt gehaald en er weer in wordt gezet. En als je toch schade oploopt, hoe kun je dat dan bewijzen?’
Schadepost
Per truck die gecontroleerd wordt, kost een controle 688 pond. ‘Wij krijgen de factuur en moeten die doorbelasten naar klanten. En als je niet gecontroleerd wordt bij de Euroshuttle, betaal je sowieso 150 pond.’ Stel dat je dan doorrekent: 40 vrachtwagens per week en in totaal 2000 per jaar, dan kom ik uit op een jaarlijkse schadepost voor ons door deze maatregel van 800.000 tot 1 miljoen euro voor alleen ons bedrijf.’
Hij vindt dat Nederlandse transporteurs samen een vuist moeten maken. Op termijn gaat deze maatregel ook gelden voor groente en fruit. ‘Je zou samen moeten besluiten om een paar maanden helemaal geen verse producten aan Groot-Brittannië te leveren. Kijken of ze dan nog aan deze extra controlemaatregel willen vasthouden. Als ondernemers lijden we dan wel een tijdje lang pijn, maar dat is beter dan elke dag pijn hebben.’