Ook wanneer bedrijfswagens zijn geleased of tweedehands zijn aangeschaft kan er aanspraak gemaakt worden op een schadevergoeding. De claims worden ingebracht in de lopende collectieve procedures tegen de autofabrikanten.
Dieselgate: wat is het ook alweer?
Vanaf 2015 werd duidelijk dat verschillende autofabrikanten (waaronder Daimler, Stellantis, Renault en Volkswagen) in miljoenen dieselvoertuigen illegale software hadden geïnstalleerd die de voertuigen tijdens een test schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren. De daadwerkelijke uitstoot van schadelijke stoffen lag tot wel 20 keer boven de toegestane norm. De praktijk van deze ‘sjoemelsoftware’ was het gevolg van geheime (en verboden) afspraken tussen diverse autofabrikanten onderling om zich niet aan geldende regelgeving en normen te houden. Voor dit gedrag zijn de fabrikanten door de Europese Commissie zwaar beboet. Dit schandaal is verder bekend geworden als ‘dieselgate’.
Fabrikanten van onder meer Mercedes, Volkswagen en Fiat hebben inmiddels wereldwijd miljarden aan boetes en schikkingen betaald, waarmee ook honderdduizenden (huidige en voormalige) eigenaren van getroffen dieselauto’s zijn gecompenseerd voor de schade die zij geleden hebben.
Dieselfraudeschandaal
TLN vindt de samenwerking belangrijk, omdat het dieselfraudeschandaal ook betrekking heeft op een substantieel aantal bedrijfswagens. De schade van verminderde inruilwaarde en hogere verbruikskosten is aanzienlijk, evenals de extra schade aan het milieu. Om het TLN-leden zo gemakkelijk mogelijk te maken een claim in te dienen, heeft TLN ervoor gekozen de samenwerking met Dieselgate.com aan te gaan. Je kunt op de website van Dieselgate.com controleren of je recht hebt op vergoeding. Klik hier om naar de website te gaan.
Wel is het noodzakelijk en urgent dat bedrijven zich tijdig registreren op het platform. Vooral als het om voertuigen gaat vanaf 2009, dringt de tijd om zo veel mogelijk relevante voertuiginformatie te achterhalen en veilig te stellen. Geen actie betekent vaak helaas geen vergoeding.
Collectieve procedures
Dieselgate.com/tln is het grootste Nederlandse compensatieplatform voor dieselrijders en betreft een samenwerking van verschillende experts op het gebied van massaschade en claimafwikkeling. Het platform werkt onder andere samen met overheidsinstanties, leasemaatschappijen en Stichting Diesel Emissions Justice, die als grootste procespartij momenteel collectieve acties voert over meer dan 15 merken dieselauto’s en -bedrijfswagens. Arco Krijgsman, een van de initiatiefnemers van Dieselgate.com: ‘Wij ontzorgen bedrijven die zich via het platform melden van a tot z. De urgentie zit in het zoeken en veiligstellen van alle voertuiginformatie, waarvan in de loop der jaren veel verloren gaat. En in de verificatie of het type voertuig ook sjoemelsoftware bevat of heeft bevat. Vervolgens brengen wij de claims aan in de relevante collectieve procedures.’
De lopende procedures gaan om dieselvoertuigen (bedrijfswagens en personenauto’s), geproduceerd in de periode 2009 – 2020, van de volgende merken: Mercedes (o.a. Sprinter, Citan, Vito, A-, B-, C-, E-Klasses), Renault (o.a. Master, Kangoo), Peugeot (o.a. Partner, Boxer, Expert), Fiat (o.a. Ducato, Doblo, Scudo, Talento), Volkswagen (Transporter, Caddy, Crafter), Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Opel (o.a. Vivaro), Citroen en DS. Er wordt niet uitgesloten dat ook procedures inzake aanvullende automerken worden gestart.
Vragen?
Heb je vragen over deze samenwerking? Bel dan met Dieselgate via 085-40085858