In de laatste aflevering van het derde seizoen van de TLN Tacho Podcast gaat host Elmer de Bruin en Erik Busser, specialist rij- en rusttijden en de tachograaf bij TLN in gesprek met chauffeur Harm Lageveen. Harm rijdt al twintig jaar bij TLN-lid AB Texel. Wat is er in deze twintig jaar allemaal veranderd? En hoe welke ervaring heeft Harm met de smart tacho 2?
Harm: 'De grootste verandering voor ons is eigenlijk wel als we de landgrenzen passeren. Voorheen moesten we stoppen om de landcode in te voeren. Dat hoeft nu met de smart tacho 2 niet meer. Veel chauffeurs gingen er af om even de landcode aan te passen.'
'Ik ben begonnen met de analoge schijf. Daar konden we nog mee omknoeien. Langer doorrijden, schijfjes wisselen. Toen kwam de digitale tachograaf en dat was best wel een verandering in chauffeursland.'
Elmer: 'Voor de sector is het voor de verkeersveiligheid natuurlijk een stuk beter.'
Harm: 'Zeker, want zo haal je de rotte appels er wel een beetje uit.