Grote problemen door grenscontroles VK
Op dit moment ondervinden vervoerders van (fytosanitaire, zgn. SPS) goederen die gekeurd moeten worden bij binnenkomst in het VK grote problemen. Urenlange wachttijden voor een keuring, hoge kosten, schade aan goederen bij terugplaatsing, chauffeurs die urenlang in een wachtruimte moeten zitten zonder voorzieningen. Het zijn slechts enkele van de klachten die TLN bereiken en het gevolg zijn van het ingevoerde Border Transport Operating Model (BTOM).
TLN pleit voor soepelere handelsvoorwaarden
TLN voert sindsdien vele gesprekken met Nederlandse en VK stakeholders en in Brussel om de situatie te verbeteren en aan te dringen op een deal. De gisteren gemaakte afspraken zijn een stap in de goede richting. Het zou betekenen dat EU en VK aansturen op een gemeenschappelijke SPS overeenkomst, die moet zorgen voor een soepele handel in agri-food producten. Concreet betekent dit voor vervoerders geen permanente controles meer en geen certificaatplicht bij binnenkomst in het VK. Dat is goed nieuws. Positief is ook dat de afspraken geen tijdslimiet hebben, hetgeen duidelijkheid en zekerheid voor de hele supply chain biedt.
Implementatie vergt tijd, maar perspectief is hoopgevend
Het gisteren gesloten akkoord is een akkoord op hoofdlijnen en definitieve teksten moeten nog worden geschreven, geaccordeerd en uiteindelijk geïmplementeerd. Dat gaat zeker nog wel een jaar duren is de verwachting. Het huidige BTOM blijft dus nog steeds van kracht. De vraag is of het gesloten akkoord nu al zijn schaduw vooruitwerpt en gaat leiden tot de broodnodige verbetering van de huidige situatie. TLN zal dat deze week ook voorleggen aan de Defra, de Engelse NVWA, die TLN samen met agrifood ketenpartijen heeft uitgenodigd voor een bezoek aan Border Control Post Sevington.