Met betrekking tot de zero-emissiezones onderstreept TLN dat deze belangrijk zijn voor de verduurzaming van de sector, maar dat de overheid geen zaken mag verlangen van ondernemers die praktisch of economisch nog niet haalbaar zijn. Het bieden van ontheffingen op maat is volgens TLN een betere maatregel dan algeheel uitstel van de zero-emissiezones. Bij de aanvraag van een ontheffing dienen de kosten en administratieve lasten zo laag mogelijk te zijn.
‘Uitstel van de zones remt verduurzaming van de sector en verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden’, zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN. ‘Veel ondernemers hebben al forse stappen gezet om zero-emissiegoederenvervoer in de steden te realiseren. Het is belangrijk dat ondernemers zich voorbereiden op de aanstaande zero-emissiezones door zich te verdiepen in de aanschaf van elektrische of andere duurzame voertuigen, de aanleg van laadinfrastructuur en de aanvraag van verzwaring van het stroomnet.’
Tegelijkertijd kan van ondernemers niet het onmogelijke worden gevraagd. ‘Voor ondernemers die op plekken zitten waar nog geen netverzwaring mogelijk is, moeten ontheffingen op maat komen tot die verzwaring is gerealiseerd. En ook transporteurs die kostbare, nieuwe dieselvoertuigen moeten aanschaffen omdat er nog geen zero-emissie alternatief bestaat, moeten voor een periode van tien jaar ontheffing kunnen krijgen’, vindt Post.
Zwaar werk
Daarnaast staat TLN stil bij twee andere punten. In de eerste plaats is dat de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) die dreigt af te lopen in 2025.
Ondanks dat hierover niets in het regeerprogramma is opgenomen vindt TLN het belangrijk dat er een reëel pakket voor de RVU komt. Deze regeling stelt werknemers met zwaar werk, zoals truckchauffeurs, in staat om maximaal drie jaar vóór hun AOW-leeftijd met werken te stoppen, zonder dat de werkgever hiervoor een boete hoeft te betalen.
Eind 2025 loopt deze tijdelijke maatregel af. Maar TLN wijst erop dat deze bedoeld was als overgangsmaatregel en dat er al sinds 2019 wordt gesproken over een structureel maatregelenpakket.
Internationale medewerkers
Tot slot wil TLN benadrukken het niet eens te zijn met het nieuwe kabinet over het feit dat het aantal arbeidsmigranten moet worden ingeperkt. Met ruim 16.500 vacatures in de logistiek zijn Europese internationale medewerkers hard nodig om onze economie en maatschappij draaiende te houden.
‘Wij vinden het belangrijk dat alle medewerkers in de transportsector onder de geldende cao-regels vallen’, stelt Post. Deze omvatten eerlijke beloning en naleving van arbeidsrechten. ‘Het is van belang dat ze eerlijk worden behandeld en er geen misbruik wordt gemaakt van hun kwetsbare positie. Hierbij moet tevens de mogelijkheden voor goede huisvesting in ogenschouw worden genomen. Dit voorkomt ook oneerlijke concurrentie binnen de sector.’