Met deze stap breidt het mogelijke aanbod van dienstaanbieders verder uit, zodat eigenaren van vrachtwagens straks kunnen kiezen uit meerdere partijen die hen voorzien van boordapparatuur en de inning van de vrachtwagenheffing verzorgen.
Toegankelijk en betrouwbaar
De RDW hecht veel waarde aan een breed en betrouwbaar aanbod van dienstaanbieders. “Met iedere nieuwe partij die het toelatingsproces start, vergroten we de keuzevrijheid voor eigenaren van vrachtwagens,” aldus Jan Strijk, directeur tolheffing bij de RDW. “Dat helpt bij een soepele invoering van de vrachtwagenheffing en een goede dienstverlening.”
“Met de samenwerking met de RDW breiden we het aantal landen waarin we actief zijn uit naar veertien. Dat voegt belangrijke extra waarde toe voor onze klanten in het commerciële wegtransport”, zegt Eurowag CEO en oprichter Martin Vohánka. “We kijken uit naar een succesvolle uitvoering van de vrachtwagenheffing en bij te dragen aan een eerlijk, schoon en efficiënt Europees wegtransport.”
Eurowag zesde aanbieder in toelatingsproces
Eerder tekenden toldienstaanbieders Axxès, Telepass, Toll4Europe, Tolltickets en TotalEnergies, een overeenkomst met de RDW. Met Eurowag zijn er nu zes partijen die de betaling van vrachtwagenheffing in Nederland willen aanbieden volgens het Europese elektronische tolsysteem. Gebruikers kunnen met deze aanbieders in meerdere Europese landen tol betalen. Mogelijk volgen nog meer aanbieders. Het groeiende aanbod is belangrijk voor een gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem van vrachtwagenheffing in Nederland. Naast deze partijen is er de nationale aanbieder NedLinq. Zij leveren uitsluitend diensten binnen Nederland.
Over de vrachtwagenheffing
De vrachtwagenheffing wordt ingevoerd op 1 juli 2026. Eigenaren van vrachtwagens betalen vanaf die datum op bijna alle snelwegen en op sommige provinciale en gemeentelijke wegen per gereden kilometer. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag per kilometer. De heffing geldt voor Nederlandse én buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3. Na de start van de vrachtwagenheffing, verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo. De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens van 12.000 kilo en zwaarder wordt dan een stuk lager. Het Eurovignet voor Nederland stopt op 1 juli 2026.
Meer informatie over de vrachtwagenheffing en het toelatingsproces is te vinden op www.vrachtwagenheffing.nl.





