Uitspraak truckkartel ‘belangrijk en mooi succes’

Vorige week stelde de Amsterdamse rechtbank vast dat de truckfabrikanten daadwerkelijk prijsafspraken hebben gemaakt. Daarmee blijft het eerdere besluit van de Europese Commissie staan. Een hele belangrijke uitspraak voor transportondernemers, vertelt Jeroen van Velzen, advocaat die voor TLN in het bestuur van NLtruckkartel zit.

Ben je blij met deze uitspraak, Jeroen?
Ja, absoluut! Dit is precies de uitspraak die we wilden, dus dit is echt een mooi succes.

Wat heeft de rechtbank nou precies besloten?
De rechter is het met ons eens dat de fabrikanten prijsafspraken hebben gemaakt. Iets dat de fabrikanten altijd ontkend hebben. Maar met het verweer van de fabrikanten is echt korte metten gemaakt. Bovendien heeft de rechter geoordeeld dat het aannemelijk is dat transportondernemers door die prijsafspraken te veel hebben betaald voor een vrachtwagen. Schade dus. Ook iets dat de fabrikanten ontkenden.

‘Aannemelijk’ klinkt nogal vaag.
Dat komt omdat de rechter nog geen uitspraak doet over de omvang van die schade. Dat is de volgende stap. In deze fase moesten wij aantonen dat het aannemelijk is dat er überhaupt schade is veroorzaakt door de prijsafspraken. Nu dat is gelukt, zijn we een stap dichter bij een oplossing en kunnen we het gaan hebben over de omvang van de schade. Oftewel: hoeveel de fabrikanten moeten terugbetalen.

Maar is dan wel zeker dat de fabrikanten daadwerkelijk geld terug moeten betalen?
Als jurist kan ik nooit 100% zekerheid geven, maar de kans dat de fabrikanten hieronder uitkomen is flinterdun. De rechter heeft namelijk besloten dat de fabrikanten prijsafspraken hebben gemaakt. En dat is in strijd met de wet.

Wat gebeurt er nu?
In de volgende fase buigt de rechter zich over de vraag welk bedrag de fabrikanten moeten ophoesten. Wij houden grofweg 8% van de aankoopprijs aan, maar dat kan nog hoger uitvallen! Plus de wettelijke rente natuurlijk, want ook daar heb je recht op. Die rente ligt ongeveer op 7-8 procent, dus dat kan aardig oplopen. Stel: je kan aantonen dat je in 2000 een vrachtwagen hebt gekocht. Als de compensatie dan op 4.800 euro uitkomt, heb je al 20 jaar lang recht op rente op rente. Aan het eind van de rit zit je dan op een aardig bedrag.

Dan moet je dus wel een bonnetje hebben?
Ja, het eigenaarschap moet duidelijk zijn. Wij gaan straks naar de rechter en zeggen: dit is het bewijs. Daarom zeggen we ook steeds tegen deelnemers dat ze hun huiswerk moeten doen, want ieder spoor van bewijs kan helpen. Uiteindelijk geldt: hoe ‘lichter’ het bewijs, hoe lager het bedrag dat je mogelijk terugkrijgt. Een koopovereenkomst legt veel gewicht in de schaal, een foto van jezelf naast de trekker een stuk minder. Dat voelt iedereen aan. Maar transportondernemers moeten niet de fout maken door te denken; een bonnetje heb ik niet, dus laat maar zitten. Veel lichte bewijsstukken zijn uiteindelijk ook wat waard.

Wanneer kunnen transportondernemers dat geld verwachten?
We gaan uit van eind 2022.

Dat duurt nog een tijd.
Ja, maar 2022 is nog positief. Als de fabrikanten zich elke keer blijven verzetten tegen uitspraken van rechtbanken zijn we in 2026 nog bezig. Zover zal het waarschijnlijk niet komen. De fabrikanten voelen zelf ook wel dat het net zich sluit. Een schikking zou voor iedereen de beste oplossing zijn.

Een schikking? Waarom?
Allereerst omdat je dan dus veel sneller klaar bent. Dan kunnen zowel de gedupeerden als de fabrikanten een streep zetten onder dit dossier. De transportsector kent nog genoeg uitdagingen in de nabije toekomst en als je de compensatie op relatief korte termijn kunt investeren in je bedrijf, is dat natuurlijk geweldig. Maar we willen ook gewoon snel de erkenning. Een soort van genoegdoening of mea culpa.

Voor de truckfabrikanten is een schikking overigens ook zeer wenselijk. Blijven procederen kost miljoenen, is bar slecht voor je imago en blijft een belediging van je klanten. Natuurlijk hebben ze genoeg in kas, maar het blijft onnodig geld verspillen. Want ook zij weten dat ze moeten betalen. Je verzetten omdat het kan is een slechte tactiek. Daarom roepen we de fabrikanten wederom op om de dialoog aan te gaan. We willen dit samen oplossen en onze deur staat open. Het is een moreel appél: niet miepen, maar betalen en doorgaan.

Maar kunnen de fabrikanten dan niet tegen dit vonnis in beroep?
Nee, want dit is een tussenvonnis. De rechter zegt: we zitten op de helft van de zaak en je kan niet halverwege in beroep gaan.

Goed nieuws! Heb je zelf nog iets toe te voegen?
Jazeker! Leden die nog niet meedoen doen hun onderneming tekort. Aanmelden kan nog; maar de deadline klopt op de deur. Begin juni 2021 moet je aanmelding binnen zijn. Sinds 2016 zijn we leden aan het mobiliseren. Met succes. Maar ook aan dat traject komt nu snel een einde. Kortom; niet aarzelen en aanmelden via nltruckkartel.nl. Kies voor ‘sluit aan bij onze actie’. Niet volgende week, niet morgen, nu!

Meer weten?

Contact de expert

Team juridisch

TLN juristen en advocaten