Van paard en wagen tot kranenspecialist

Transport- en kraanverhuurbedrijf Winder Limmen bestaat maar liefst 130 jaar. Van transport met boten, naar paard en wagen, naar de eerste op diesel rijdende Scania in Nederland… er is een hoop gebeurd! Nog altijd is het bedrijf eigendom van een groep ‘Winders’. Wat is het geheim van zo’n succesvol familiebedrijf? We vroegen het Bart Winder.

De rijke historie van het bedrijf begint in 1894, als Pieter Winder als vervoerder aan de slag gaat. Eerst met een boot, later ook met paard en wagen. ‘Maar als je het mijn vader vraagt, zit de familie Winder eigenlijk al veel langer in het transport’, zegt Bart Winder. Hij heeft de regionale archieven in Alkmaar geraadpleegd. Daaruit blijkt dat in de 18e eeuw al kranen werden gebruikt op de kades van Alkmaar om boten te laden en te lossen. Deze kranen werden bediend door mensen die in een rad moesten lopen. Ze werden ‘winders’ genoemd. Leuk feitje: zo’n tredmolen – de craen – wordt nog elk jaar in Alkmaar opgebouwd tijdens het Kaeskoppenstad-festival.

Goede spullen 
In de jaren ‘20 van de vorige eeuw kocht Meindert, de oudste zoon van Pieter, de eerste vrachtwagen. Begin jaren ’30 volgde de eerste Diamond. ‘Dat merk bestaat vandaag de dag niet meer, maar die wagens waren destijds de Cadillacs onder de vrachtwagens. We hebben altijd kwalitatief goede spullen gehad.’ Na de Tweede Wereldoorlog kocht Winder de eerste op diesel rijdende Scania in Nederland, bestuurd door de opa van Bart. ‘Vorig jaar is de directie van Scania nog langs geweest om ons hiervoor een speciale trofee te overhandigen. Dat is toch wel uniek.’ De ontwikkelingen volgden elkaar snel op. Exceptioneel vervoer, fabrieksverhuizingen, mobiele kranen, buitenlands vervoer, lijndiensten, rijdende mega-volume opleggers, logistieke dienstverlening… elk decennium kende zijn eigen groei. 

Droogmolens
Was het 130 jaar smooth sailing? Zeker niet. Door de decennia heen heeft Winder Limmen zijn uitdagingen gekend. ‘Eind jaren ‘70 besloten we bijvoorbeeld om droogmolens te gaan maken. Je weet wel, die je achterin de tuin plaatst om de was op te hangen. Achteraf gezien bleek dit niet het slimste idee.’ De investering in nieuwe machines bracht het bedrijf financieel tot wankelen. ‘We gingen bijna ten onder’, geeft Winder toe. Dankzij externe financiële hulp kon het bedrijf zich herpakken en een doorstart maken. ‘Later hebben dertien neven vanuit de familie, waaronder mijn vader, het bedrijf weer terug kunnen kopen.’ Een mooi voorbeeld van de verbondenheid en toewijding aan (het voortbestaan van) het familiebedrijf.

Meedenken
Wat maakt het bedrijf na 130 jaar nog steeds zo solide, succesvol en geliefd? Winder: ‘Je moet altijd klaar staan om je klanten van dienst te zijn. Door de jaren heen hebben we diverse innovatieve oplossingen bedacht waardoor we het werk veiliger en efficiënter kunnen uitvoeren. We zullen altijd meedenken. Dat is voor onze klanten ook de kracht van ons bedrijf, denk ik. Als iemand om vier uur ‘s middags  belt en nog vier vrachtwagens nodig heeft, dan zullen we altijd kijken of we kunnen helpen. Dat kan onder andere door onze pool van oudmedewerkers die altijd paraat staan. Zelfs mijn vader gaat met zijn 72 jaar nog wel eens de weg op als het nodig is.’ 

Familiebedrijf
Die loyaliteit, zowel richting klanten als van (oud-)werknemers, is kenmerkend voor het familiebedrijf. Ook voor de werknemers wil het bedrijf altijd klaar staan. ‘We zijn nog steeds een familiebedrijf en hebben niet de ambitie om gigantisch te groeien. Op deze manier blijft het bestuurbaar en leuk. En blijf je elke medewerker ook echt zien. Je kent iedereen, je weet wat er speelt en zo kun je ook die veiligheid en kwaliteit voor je medewerkers en klanten garanderen.’

Transitie
Terwijl Winder Limmen zich voorbereidt op de volgende generatie leiderschap, waar ook Bart onderdeel van zal zijn, blijft de essentie van het bedrijf onveranderd. ‘De kern van wat we doen en hoe we het doen blijft hetzelfde. We willen de komende tijd in rustig vaarwater blijven en de transitie van de vorige generatie naar onze generatie rustig laten verlopen. Natuurlijk kijken we vooruit en bewegen we mee waar dat nodigen noodzakelijk is. Dat moet ook wel in een transportwereld en omgeving die voortdurend veranderen, maar we streven ernaar om vast te houden aan de kernwaarden die ons al bijna anderhalve eeuw definiëren.’

Dit artikel is gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Femke Radder