“Verkeersveiligheid, maar ook veiligheid in den brede is een verantwoordelijkheid die we allemaal dragen”, legt Post snel uit. “Op het moment dat je in een auto of een vrachtwagen stapt en dus gebruik maakt van een machine, dan bedien je instrument dat potentieel levensgevaarlijk is. Dan moet de bestuurder dus ook de volle aandacht hebben voor de bediening van dat instrument”.
MONO
Daarbij is mono rijden cruciaal, is iedereen tijdens het webinar het eens. Maar verkeersveiligheid is meer dan alleen je telefoon wegleggen als je onderweg bent. En dat geldt niet alleen vrachtwagenchauffeurs, maar allé weggebruikers benadrukt Post. “Dat betekent niet alleen dat je de discipline moet hebben om die telefoon niet te gebruiken, maar het betekent ook dat je goed uitgeslapen moet zijn op het moment dat je contactsleutel omdraait. Dat je je veiligheidsriem omdoet. Dus die telefoon is een van de vele aspecten waar je op moet letten als je in een auto stapt. Dat geldt voor onze professionele chauffeurs, maar dat geldt ook voor jou en mij als autogebruiker.”
Verslaving
“Ik denk dat het probleem door ons allen niet wordt onderschat, maar de oplossing wel”, voegt Paul Zekhuis, CEO Autobinck Group daar aan toe: “Ik denk dat we ons onvoldoende realiseren waar we tegen vechten. We vechten tegen een verslaving. Een verslaving die in een auto heel erg gevaarlijk is en onwenselijk is. Wat betekent dat we de bereidheid moeten hebben om veel verder te gaan dan alleen communicatie hierover”. Dat kan volgens Zekhuis door een klein apparaat in auto’s te gebruiken, waardoor een telefoon blokkeert.
Boordcomputer
Een mogelijkheid die in veel vrachtwagens al bestaat. Legt Post uit: “We hebben een heel breed pallet aan instrumenten tot onze beschikking, zoals de boordcomputer. Die niet alleen de noodzaak van appen of bellen onderweg verkleint, maar die je ook kan instellen zodat je pas berichten binnenkrijgt op het moment dat je de vrachtwagen stil hebt gezet”.
Verantwoordelijkheid
Toch ligt de verantwoordelijkheid van veilig onderweg zijn niet alleen bij de bestuurder van een auto of vrachtwagen, onderstreept Post. “Ik denk dat werkgevers veel beter moeten realiseren dat als we onze werknemers benaderen, dat die niet in een half uur tijd een sms’je of appje beantwoord hoeven te hebben. Twintig of dertig jaar geleden hadden we geen mobiele telefoon en toen draaide Nederland eigenlijk ook heel goed. Het is super dat we dit soort instrumenten vandaag de dag hebben, maar laten we er op een verantwoordelijke manier mee omgaan. En dat geldt voor zowel werkgevers als werknemers. Want veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.”
Het webinar terugkijken? Dat kan via deze link. Wil je als ondernemer of werkgever aan de slag met MONO-zakelijk en ongestoord onderweg? Kijk dan op de website van MONO-zakelijk.