De visie van TLN
In het verkiezingsmanifest benadrukt TLN dat productiviteit en sociale vooruitgang hand in hand moeten gaan. De sector werkt aan hogere arbeidsproductiviteit door digitalisering, robotisering en automatisering, maar ook aan prettige arbeidsomstandigheden zodat verzuim wordt voorkomen. Op die manier kan de sector met minder mensen meer waarde blijven creëren, terwijl werknemers veilig en met plezier hun werk doen.
Volgens TLN-expert Caroline Blom is dat even noodzakelijk als urgent:
“We zien ondernemers dagelijks worstelen met personeelstekorten en korte termijncontracten vanuit opdrachtgevers. De Nederlandse arbeidsmarkt kan de vraag vanuit de Nederlandse economie niet meer aan. Efficiënter werken is niet genoeg, innovatieve oplossingen vanuit een ketenbrede aanpak zijn nodig. Erkenning en steun door de overheid voor onze cruciale sector is belangrijk, want alleen dan kan de logistiek zijn cruciale rol voor de samenleving duurzaam blijven vervullen.”
Wat zeggen de partijen?
In de verkiezingsprogramma’s spreken veel partijen voornamelijk over arbeidsmigratie als oplossing of uitdaging voor personeelstekorten.
De VVD wil dat Nederland koploper wordt op het gebied van mobiliteitsinnovatie. Door in te zetten op digitalisering en kunstmatige intelligentie wil de partij processen in transport en logistiek slimmer en efficiënter maken. Het CDA pleit voor het terugdringen van laagbetaalde arbeidsmigratie door sectoren te stimuleren te investeren in arbeidsbesparende innovaties en betere arbeidsvoorwaarden. Als stok achter de deur wil de partij een sectoraal uitzendverbod kunnen invoeren.
D66 wil de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeid uit het buitenland verminderen door hogere lonen en eerlijkere arbeidsvoorwaarden. De partij vindt dat arbeidsmigranten veilig en fatsoenlijk moeten kunnen werken en wonen, waarbij de aanbevelingen van de commissie-Roemer leidend zijn.
De SP wijst ook op het invoeren van de aanbevelingen van de commissie-Roemer. Daarnaast wil de partij het totale aantal arbeidsmigranten fors terugdringen om druk op arbeidsmarkt en huisvesting te verminderen.
GroenLinks-PvdA koppelt productiviteit aan fatsoenlijk werk. Alleen werkgevers die een volwaardig loon betalen en personeel goed behandelen, horen volgens de partij een plek te hebben in de Nederlandse economie. Uitbuitingsconstructies en subsidies voor laagbetaalde arbeid willen ze daarom afschaffen.
JA21 wil arbeidsmigratie binnen de EU kunnen reguleren op basis van vraag en aanbod per sector. Ze pleiten voor het beperken van arbeidsmigratie van buiten de EU tot vakmensen met toegevoegde waarde.
BBB zegt misstanden bij malafide uitzendbureaus te willen bestrijden, maar arbeidsmigratie blijft mogelijk waar dat nodig is. De partij pleit voor een zorgvuldig en selectief beleid gericht op vakmensen met maatschappelijke meerwaarde.
Conclusie
De logistieke sector staat voor de opgave om slimmer én socialer te werken. Daarvoor is politiek lef nodig: meer aandacht voor innovatie, handhaving en arbeidskwaliteit. TLN blijft dit de komende tijd actief onder de aandacht brengen, zodat leden weten welke partijen investeren in een productieve en toekomstbestendige sector.


