Verkiezingen 2025: wat zeggen partijen over infrastructuur en bereikbaarheid

De Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober bepalen mede hoe weerbaar en concurrerend de Nederlandse economie de komende jaren zal zijn. Voor transport en logistiek is dat van cruciaal belang. Zonder een betrouwbaar netwerk van wegen, bruggen, spoor en vaarwegen komt bevoorrading en bereikbaarheid direct in het gedrang.

In het verkiezingsmanifest benadrukt TLN dat een weerbare economie vraagt om een goed onderhouden infrastructuur en structurele investeringen in beheer, onderhoud en vernieuwing. De sector heeft behoefte aan meer capaciteit, minder filedruk en moderne logistieke knooppunten. Alleen zo blijft Nederland een betrouwbare schakel in de internationale goederenstromen.

Volgens TLN-expert Paul Poppink is de urgentie groot: “De logistieke ketens draaien alleen soepel als ons netwerk van wegen, spoor en vaarwegen op orde is. We zien dagelijks dat achterstallig onderhoud en vertraging bij projecten ondernemers direct raken. Investeren in infrastructuur is investeren in de concurrentiekracht en de weerbaarheid van onze economie.”

Wat zeggen de partijen?

De verkiezingsprogramma’s laten zien dat partijen het belang van een weerbare economie erkennen, maar met verschillende accenten en investeringsniveaus.

  • De VVD wil de concurrentiekracht van Nederland versterken met investeringen in infrastructuur, innovatie en een beter ondernemersklimaat. Ze investeren richting 2030 1 miljard euro extra en richten zich op het aanpakken van de grootste knelpunten uit de file-top 10. Daarnaast wil de partij procedures versnellen door inzet van kunstmatige intelligentie.
  • Het CDA investeert 0,4 miljard extra en ziet kansen in Europese samenwerking via e-corridors, waar vrachtvervoer met waterstof- en batterijtrucks centraal staat. Daarnaast ziet de partij infrastructuur als strategisch onderdeel van de nationale en Europese weerbaarheid, inclusief vervoer van militair materieel.
  • GroenLinks–PvdA investeert 3,6 miljard extra en wil met een Toekomstfonds van 25 miljard de productiviteit en innovatiekracht van Nederland vergroten. De partij koppelt economische groei aan duurzaamheid, met nadruk op modernisering van spoor, innovatie en hoogwaardige bedrijvigheid.
  • D66 zet het sterkst in, met 4,3 miljard extra voor spoor en multimodaal goederenvervoer. De partij ziet digitalisering, kennisontwikkeling en slimme infrastructuur als motoren van economische weerbaarheid en brede welvaart.
  • De BBB kiest voor onderhoud binnen het bestaande budget, maar wil dat infrastructuurprojecten bijdragen aan regionale werkgelegenheid en brede welvaart. De partij benadrukt het belang van de (vracht)auto en pleit voor goede bereikbaarheid van bedrijventerreinen in heel Nederland.
  • JA21 investeert 0,8 miljard extra in onderhoud en renovatie van bestaande infrastructuur. De partij richt zich op economische weerbaarheid via betrouwbaarheid, veiligheid en een voorspelbaar investeringsklimaat. Daarnaast willen ze de regeldruk verminderen en meer aandacht voor strategische autonomie.

Conclusie

De partijen verschillen sterk in richting en omvang van hun investeringsplannen. TLN roept op tot structurele investeringen in beheer, onderhoud en bereikbaarheid als fundament voor een sterke en weerbare samenleving.

Samenvatting verkiezingsprogramma's voor sector transport en logistiek

Voor leden

Meer weten?

Contact de expert

Sophie Panhuis

Public Affairs Manager Den Haag