Transportondernemer Wessel Veenstra (Veenstra|Fritom) gaf aan dat hem verteld werd dat zijn bedrijf pas in 2036 op het stroomnet kan worden aangesloten. “Dat belemmert groei van mijn bedrijf.” Over voorrang op het net voor logistiek waren de politici verdeeld. “Ziekenhuizen en woningbouw gaan voor,” aldus Habtamu de Hoop (GL-PvdA). CDA en VVD benadrukten het belang van uitbreiding, maar zonder duidelijke volgorde.
Logistiek heeft ruimte én regie nodig
Volgens vastgoedondernemer Tim Beckman (Intospace) schuiven gemeenten verantwoordelijkheid voor distributiecentra naar elkaar. Alle politici pleitten voor landelijke regie. “Gebruik land, water en spoor slimmer,” stelde Robert Tieman (BBB). D66 benadrukte het belang van regionale samenwerking onder landelijke aansturing.
Zonder arbeidsmigranten geen beweging
Transportondernemer Raymond Cools (Transmission) zoekt al maanden naar personeel. “131 vacatures blijven open staan.” Arbeidsmigratie blijkt noodzakelijk, maar leidt tot debat. BBB en VVD willen betere huisvesting, GL-PvdA plaatst vraagtekens bij beleid. Daarnaast werd innovatie werd genoemd als lange termijn-oplossing door de partijen.
Wat wil TLN?
'Onze leden hebben behoefte aan stabiel beleid en een betrouwbare overheid,' sloot TLN-voorzitter Elisabeth Post af. TLN roept politiek Den Haag op: neem verantwoordelijkheid, bied duidelijkheid en zorg dat de sector kan blijven bewegen.


