Verkiezingsdebat 2025: Toekomst transport en logistiek vraagt om regie

Ondernemers willen duidelijkheid en perspectief. Dat bleek maandag 22 september tijdens het verkiezingsdebat over transport en logistiek, georganiseerd door TLN en Logistiek.nl in Nieuwspoort, Den Haag. Kandidaat-Kamerleden van BBB, VVD, CDA, D66 en GL-PvdA gingen in debat over netcongestie, ruimte voor logistiek en personeelstekorten. Ondernemers deelden hun praktijkverhalen en riepen de politiek op: maak keuzes.

Transportondernemer Wessel Veenstra (Veenstra|Fritom) gaf aan dat hem verteld werd dat zijn bedrijf pas in 2036 op het stroomnet kan worden aangesloten. “Dat belemmert groei van mijn bedrijf.” Over voorrang op het net voor logistiek waren de politici verdeeld. “Ziekenhuizen en woningbouw gaan voor,” aldus Habtamu de Hoop (GL-PvdA). CDA en VVD benadrukten het belang van uitbreiding, maar zonder duidelijke volgorde.

Logistiek heeft ruimte én regie nodig

Volgens vastgoedondernemer Tim Beckman (Intospace) schuiven gemeenten verantwoordelijkheid voor distributiecentra naar elkaar. Alle politici pleitten voor landelijke regie. “Gebruik land, water en spoor slimmer,” stelde Robert Tieman (BBB). D66 benadrukte het belang van regionale samenwerking onder landelijke aansturing.

Zonder arbeidsmigranten geen beweging

Transportondernemer Raymond Cools (Transmission) zoekt al maanden naar personeel. “131 vacatures blijven open staan.” Arbeidsmigratie blijkt noodzakelijk, maar leidt tot debat. BBB en VVD willen betere huisvesting, GL-PvdA plaatst vraagtekens bij beleid. Daarnaast werd innovatie werd genoemd als lange termijn-oplossing door de partijen.

Wat wil TLN?

'Onze leden hebben behoefte aan stabiel beleid en een betrouwbare overheid,' sloot TLN-voorzitter Elisabeth Post af. TLN roept politiek Den Haag op: neem verantwoordelijkheid, bied duidelijkheid en zorg dat de sector kan blijven bewegen.

Meer weten?

Contact de expert

Janna Groot

Coördinator Public Affairs