Vervoerders: pak Tirol aan

Al vele jaren voert Tirol een wegvervoer-vijandige politiek. Onder het mom van verbetering van de luchtkwaliteit zijn er talloze rijverboden. Die treffen vooral het transitoverkeer naar Italië. Dit jaar waren er opnieuw aanscherpingen met zelfs een verbod op Euro-6 voertuigen. Voor vervoersorganisaties, waaronder TLN, is de maat nu vol. Ze eisen dat de Europese Commissie optreedt tegen Oostenrijk.

Tirol vakantieland. Maar tegelijkertijd een streek die vrachtwagens al meer dan 15 jaar liever ziet gaan dan komen. De anti-transit-politiek van de Tiroler regering zet alles op alles om wegvervoer te ontmoedigen. Naast het bestaande reguliere weekendrijverbod, kent Tirol sinds een paar jaar een sectoraal rijverbod. Daardoor moeten goederen verplicht op de trein. Daar bovenop komen vakantierijverboden, een algemeen nachtrijverbod, lokale nachtrijverboden en Euronorm-rijverboden op de A12. Hierdoor kunnen Euro-6 voertuigen vanaf januari van dit jaar ’s nachts niet meer naar Italië via de A12, de hoofdverbinding naar de Brenner.

80 kilometer file
Door deze rijverboden kan veel verkeer pas vanaf vijf uur in de ochtend worden toegelaten. Tirol stelt dan zogenaamde doseringsmaatregelen in om het opgehoopte verkeer per uur te reguleren. Dat brengt vaak lange files met zich mee. Afgelopen januari was er aan Duitse zijde een file van 80 kilometer lengte. Het is onbegrijpelijk, want door deze concentratie van vervoer zijn emissies beduidend hoger dan wanneer Euro-6 vrachtwagens gewoon kunnen doorrijden. Ondernemers zijn door de rijverboden bijna gedwongen om met de trein te gaan. Veel vervoerders in Europa maken daarom ook gebruik van de ‘Rollende Landstrasse’ (RoLa) of van onbegeleid gecombineerd vervoer. De RoLa heeft echter onvoldoende capaciteit. Hoewel Tirol op last van het Europese Hof (een vonnis uit 2011) meer treinen moet inzetten, matchen de tijden van de verbindingen niet met de behoeften van gebruikers.

Verplichtingen
TLN is, samen met aan de Alpen grenzende organisaties en de IRU, al jaren bezig de Tiroler verkeerspolitiek aan te pakken. Dat gaat tot aan het Hof van Justitie. Nog erger vervoersleed is daarmee in het verleden voorkomen. Tirol gaat echter door met ontmoediging van vooral het transitoverkeer. De Oostenrijkse deelstaat houdt zich niet aan verplichtingen die het Hof van Justitie oplegde. Recente acties aan het adres van de Europese verkeerscommissaris Valean en aan EU-Commissievoorzitter Von der Leyen baten nog niet. De Commissie zegt zich wel bewust te zijn van verkeersbeperkende maatregelen maar steunt onvoldoende de inhoudelijke argumenten van de vervoersorganisaties.

Onevenredig
Organisaties eisen dat Oostenrijk zich houdt aan EU-afspraken en een vrij verkeer van goederen blijft toestaan. Een in 2021 uitgebrachte studie (universiteit van Innsbruck,Tirol!), toont aan dat de maatregelen onevenredig zijn en in strijd met Europees recht. Tevens is Oostenrijk nalatig met het opvolgen van het vonnis van het Hof van Justitie om voldoende en kwalitatief goede railcapaciteit in te zetten. De gezamenlijke organisaties eisen nu dat de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen Oostenrijk start om maatregelen af te dwingen.

Dit artikel is geschreven door Elmer de Bruin, international affairs manager bij TLN en is reeds gepubliceerd in HUB 8.

Actuele brandstofprijzen

Diesel grootverbruik

€ 1,48

Prijzen per vrijdag 04 oktober 2024. Prijzen excl. BTW.

Actuele dieselprijzen in Nederland

Dieselprijs (EUR)Datum
€ 1,48vrijdag 04 oktober 2024
€ 1,472donderdag 03 oktober 2024
€ 1,472woensdag 02 oktober 2024
€ 1,472dinsdag 01 oktober 2024
€ 1,472maandag 30 september 2024
€ 1,472zondag 29 september 2024
€ 1,472zaterdag 28 september 2024

Meer weten?

Contact de expert

Team Internationaal

Adviseurs