Voorjaarsnota 2025: wat betekent dit voor transport en logistiek?

Vandaag is de voorjaarsnota gepresenteerd. TLN vindt het jammer dat er wordt gesproken over investeringen in infrastructuur, maar het blijkt dat het kabinet geen extra middelen uittrekt voor het aanpakken van knelpunten in het goederenvervoer. Bovendien blijven belangrijke thema’s als netcongestie, stikstof en klimaatmaatregelen onbesproken of worden doorgeschoven naar augustus. Volgens TLN is dat een gemiste kans om de transport- en logistieke sector klaar te maken voor de toekomst.

De voorjaarsnota is een belangrijk document waarin het kabinet de financiële balans opmaakt: kloppen de inkomsten en uitgaven van het Rijk nog met de eerder vastgestelde begroting? Het document laat zien waar moet worden bijgestuurd en biedt tegelijk een eerste inkijkje in de richting voor 2026. De keuzes die nu gemaakt worden, zijn vaak bepalend voor de begroting op Prinsjesdag in september.

Wat staat er in de voorjaarsnota 2025 over transport en logistiek?

Het kabinet kondigt enkele investeringen aan, deze uitgaven komen echter uit bestaande middelen, onder meer uit het budget voor de Lelylijn. Er komt géén extra geld beschikbaar voor infrastructuur, ondanks de dringende noodzaak. TLN is wel tevreden dat er extra geld gaat naar het aanpakken van de N36 tussen Almelo en Ommen zodat deze weg veiliger wordt gemaakt.

“Onze infrastructuur kraakt. Er is veel onderhoud nodig aan bruggen en hoofdwegen die essentieel zijn voor het goederenvervoer. We hebben herhaaldelijk gepleit voor extra middelen, maar die blijven uit. Dat is teleurstellend,” zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter TLN.

Netcongestie

Daarnaast wordt in de voorjaarsnota met geen woord gerept over de aanpak van netcongestie, terwijl het stroomnet op steeds meer plekken overbelast raakt. TLN maakt zich grote zorgen: transportondernemers moeten investeren in elektrificatie vanwege zero-emissiezones, maar worden daarin geremd door gebrek aan netcapaciteit en laadinfrastructuur.

Klimaatmaatregelen

TLN ziet dat de klimaatmaatregelen naar de onderhandelingen van augustus zijn geschoven. Wel wordt er 600 miljoen vrijgemaakt voor de stikstof aanpak. Maar TLN vindt dat er meer nodig is om de vergunningverlening voor onder meer infrastructuur op gang te helpen. Deze thema’s zijn juist van groot belang voor transportondernemers. Ondernemers moeten weten waar ze aan toe zijn voordat ze kunnen investeren in verduurzaming of uitbreiding. TLN blijft zich daarom inzetten voor een toekomstbestendige logistiek.

Meer weten?

Contact de afdeling Team public affairs