Zie data vastleggen als ondernemerskans

Data én datakwaliteit zijn cruciaal voor transportbedrijven die efficiënter en duurzamer willen werken. Dat inzicht heeft Elst Transport omarmd. Met een door Oorr Logistic Solutions ontwikkelde Business Intelligence-tool zet het bedrijf grote stappen in het monitoren en verbeteren van operationele processen. We spreken met Henk Gerritsen (Elst Transport) en Geert Voorrips (Oorr Logistic Solutions).

Het mes snijdt aan twee kanten. De transporteur verzamelt op een kwalitatieve wijze data voor de CSRD-rapportages die kunnen worden gedeeld met klanten en partners om samen de dienstverlening verder te optimaliseren. Zo gaan verduurzamen en het verstevigen van de klantrelatie hand-in-hand, leggen beiden uit.

Groei

Het 20-jarige Elst Transport maakte de afgelopen jaren een forse groei door. Vanuit vier vestigingslocaties bedient de organisatie de Benelux op een efficiënte en gedeeltelijke energieneutrale wijze. ‘Vanuit competitief oogpunt is oprichter Danny van Loon de weg ingeslagen om een totaalpakket te bieden aan logistieke niches: de bouwindustrie, automotive en cleaning', vertelt Henk Gerritsen, manager new business & sales bij Elst Transport. ‘Groei vloeit niet alleen voort uit nieuwe klanten, maar ook door inhoudelijk met de klant in gesprek te blijven. Wanneer je je specialiseert, spreek je de taal van je klanten en ontdek je sneller behoeftes die tot succesvolle uitbreidingen van het dienstenpakket kunnen leiden.'

BI-tool

Voorrips: 'In transport draait alles om betrouwbaarheid en efficiency. Onze klant, Elst Transport, wil niet alleen weten waar de voertuigen zijn, maar ook waarom afwijkingen optreden in planningen en prestaties. De BI-tool van Oorr helpt hen daarbij.’ Een belangrijke bron zijn data en datakwaliteit. Gerritsen: ‘Oorspronkelijk waren we op zoek naar een tool om onze CO2-uitstoot voor CSRD-rapportages te genereren. Maar met het uitgebreide BI-dashboard van Oorr kunnen we veel meer.’ Als concreet voorbeeld noemt Gerritsen vertragingen op een route door afleverproblemen. Denk aan langere wacht- en/of aflevertijden dan besproken, of aan bedrijven die gesloten zijn op bepaalde tijdstippen. Dat zijn waardevolle data voor trouble-shooting op het moment en tegelijkertijd voor komende transportopdrachten.’

Transparantie

De BI-tool van Oorr Logistic Solutions biedt klanten van Elst Transport een eigen dashboard, Daarin worden ritten, facturen en CO2-emissies inzichtelijk gemaakt. Wat de tool uniek maakt, is dat de datakwaliteit ook kan worden gedeeld, aldus Gerritsen. 'Door transparantie stellen wij ons kwetsbaar op, maar juist door deze openheid te tonen, bouwen we vertrouwen op. Wanneer een klant ziet dat zijn ritten efficiënter worden uitgevoerd, of dat afwijkingen verklaarbaar zijn, draagt dat bij aan een versterking van de samenwerking.'

Discipline

De transparantie gaat overigens verder dan alleen rapportages. 'Veel transportbedrijven berekenen emissies en prestaties op basis van aannames. Wij willen dit uitsluiten door alles correct tot achter de komma vast te leggen. Dat vergt discipline, maar betaalt zich terug in betrouwbaarheid en operationele winst. Zo ontdekten we bij een klant die zich bezighoudt met stadsdistributie dat er structureel een te hoge CO2-uitstoot werd gerapporteerd door verkeerde input in hun systeem. Door onze tool konden ze dit corrigeren en hun duurzaamheidsdoelstellingen scherper stellen', vertelt Gerritsen.

Nieuwe kansen

Met ingang van 2030 verplicht de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bedrijven om gedetailleerd te rapporteren over duurzaamheid, waaronder CO2-uitstoot. Elst Transport heeft ervoor gekozen om dit niet als toekomstige verplichting te zien, maar om het nu al op te pakken als kans. 'Ondernemerschap is vooruitkijken. Daarom hebben we de toekomstige regelgeving nu al opgepakt, vanuit kansen die dat biedt. Wij merken dat we ook nieuwe kansen ontdekken door actief data te verzamelen en te analyseren, zoals duurzamer rijden met alternatieve brandstoffen.’
Zo overweegt Elst Transport nu bijvoorbeeld het gebruik van HVO 100 als alternatieve brandstof. 'We willen niet afwachten tot de regelgeving ons daartoe dwingt, maar proactief onderzoeken wat de beste oplossingen zijn voor onze bedrijfsvoering.'

Prioriteit

Naast brandstoffen kijkt het bedrijf ook naar manieren om rijgedrag te optimaliseren. ‘Door chauffeurs inzicht te geven in hun prestaties, kunnen we ze helpen om efficiënter en duurzamer te rijden. Sommigen realiseren zich bijvoorbeeld onvoldoende hoeveel brandstof ze besparen door rustiger te rijden en eerder uit te laten rollen bij een stoplicht.’

Volgens Gerritsen is het nog lang niet voor iedereen in de sector een prioriteit. 'Veel bedrijven kijken naar 2030 als iets dat nog ver weg is. Dat is een gemiste kans. Met het gebruik van een gecertificeerde BI-tool helpen we niet alleen onszelf, maar kunnen we ook als voorbeeld dienen voor andere transportbedrijven die met CSRD worstelen. Ons advies: wacht niet af, maar zorg dat je nu al integreert. Dan loop je straks niet achter de feiten aan.’


Mindset

De samenwerking met Oorr Logistic Solutions speelde een cruciale rol bij de implementatie van de BI-tool. Geert Voorrips, eigenaar van het bedrijf, legt uit hoe hij samen met Elst Transport de datakwaliteit verbeterde. 'In het begin was het een uitdaging. Als chauffeurs bijvoorbeeld verkeerde kilometerstanden invoeren, krijg je onbetrouwbare rapportages. We hebben stapsgewijs gewerkt aan bewustwording en betere datavastlegging. Nu staat er een systeem dat echt werkt. Het gaat verder dan alleen cijfers: het gaat om de mindset. Chauffeurs zagen aanvankelijk het nut van exacte registratie niet, maar merken nu dat diezelfde data hen ook helpt, bijvoorbeeld door eerlijke beoordeling van rijprestaties en brandstofverbruik.'

Schoolvoorbeeld

Een van de belangrijkste aspecten van de tool is de mogelijkheid voor klanten om zelf in te loggen en real-time inzicht te krijgen. 'Door die openheid laat Elst Transport zien dat ze echt werk maken van kwaliteit en duurzaamheid. Dat is niet alleen waardevol voor henzelf, maar ook voor hun klanten, die steeds meer belang hechten aan betrouwbare data', aldus Voorrips. Zijn samenwerking met Elst Transport blijkt een schoolvoorbeeld hoe digitale oplossingen en operationele praktijk elkaar kunnen versterken. ‘Veel bedrijven implementeren software zonder rekening te houden met de mensen die ermee moeten werken. Hier werd juist samengewerkt met chauffeurs, planners en klanten, zodat iedereen er voordeel uit haalt. Dat maakt het verschil tussen een systeem dat in de la verdwijnt en een systeem dat echt wordt gebruikt.’

Klanttevredenheid

Voor transport- en logistiekondernemers die met datakwaliteit aan de slag willen, heeft Gerritsen een duidelijke boodschap: 'Kijk niet alleen naar hoeveel tijd erin gaat zitten. Zie het als een investering. De winst zit namelijk niet alleen in kostenbesparing, maar zeker ook in vertrouwen en klanttevredenheid. Door transparant te zijn, bouw je een sterkere relatie op met je klanten en partners.'
'Begin met de basis’, voegt Voorrips daaraan toe. ‘Zorg dat je data correct worden ingevoerd en gemonitord. Gebruik bestaande methodieken zoals de Topsector Logistiek-aanpak om je berekeningen te standaardiseren. En vooral: zie data niet als een verplichting, maar als een kans om je bedrijf te verbeteren.'

Partners

Daarnaast benadrukt Voorrips dat bedrijven kleine stappen kunnen zetten in plaats van meteen grote investeringen te doen. ‘Je hoeft niet in één keer een perfect systeem te hebben. Begin met het inzichtelijk maken van een paar cruciale KPI’s en bouw daar stapsgewijs op voort. Het belangrijkste is dat je ermee begint.’ Met hun gezamenlijke aanpak laten Elst Transport en Oorr Logistic Solutions zien hoe datakwaliteit niet alleen intern, maar ook extern een krachtig instrument kan zijn. ‘Formeel zijn het onze klanten, maar feitelijk zijn ze, door de transparante manier waarop wij nu samenwerken, onze partners geworden,' besluit Gerritsen.