Dieselgate.com

Ben je benadeeld door het dieselfraudeschandaal? Meld je dan aan bij dieselgate.com

Achtergrond

In 2015 werd bekend dat Volkswagen in miljoenen dieselauto’s software had geïnstalleerd, die de voertuigen tijdens een test schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren. Intussen staat dit bekend als ‘sjoemelsoftware’ of ‘dieselgate’. Verboden software kon detecteren of een auto op een testbank stond, waardoor de software ‘wist’ dat er mogelijk werd getest hoe schoon de uitlaatgassen waren. Op dat moment gingen de schoonmaaksystemen vol aan en leek de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden binnen de norm. Maar zodra de test afgelopen was werden de systemen uitgeschakeld. Het betrof zowel bedrijfswagens als personenauto’s die geproduceerd zijn in de periode 2009-2020.

De fraude kwam aan het licht in de Verenigde Staten. Kort daarna bleek dat niet slechts een beperkt aantal dieselauto’s van de software was voorzien, maar dat ook miljoenen auto’s van meerdere merken van het Volkswagenconcern ermee waren uitgerust. Het schandaal heeft het Volkswagenconcern wereldwijd voorlopig meer dan 30 miljard euro gekost aan boetes, schikkingen en schadevergoedingen. Ook de moederbedrijven van Mercedes en Fiat hebben al vele honderden miljoenen aan boetes en vergoedingen betaald.

Het gebruik van sjoemelsoftware bleek in de autobranche een wijdverbreide praktijk. Intussen lopen er procedures tegen meer dan 14 verschillende automerken en hun moederbedrijven wegens dezelfde problematiek. De lopende procedures gaan om modellen van de volgende automerken: Mercedes, Renault, Peugeot, Fiat, Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Opel, Citroën en DS. Het is niet uitgesloten dat ook procedures voor aanvullende automerken worden gestart.

In de Verenigde Staten, Canada, Spanje, Duitsland, Italië en recent ook in het Verenigd Koninkrijk hebben in dit kader al diverse rechterlijke veroordelingen en schikkingen plaatsgevonden. In de Verenigde Staten heeft Volkswagen 14 miljard dollar aan consumenten moeten terugbetalen. In Italië oordeelde de rechtbank van Venetië in een zaak voor ruim 60.000 Volkswagenrijders dat ieder van hen recht heeft op een terugbetaling van 3.300 euro. In Nederland kwam de rechter tot een vergelijkbare uitspraak. In Duitsland troffen al ruim 300.000 Volkswagenrijders een schikking met Volkswagen. Het Hooggerechtshof kwam tot een hogere schadevergoeding. In het Verenigd Koninkrijk hebben zich al ruim een miljoen dieselrijders gemeld voor een mogelijke vergoeding.

In Nederland zien we dat consumenten, ondernemers en bedrijven vloten hebben van bedrijfswagens en personenvoertuigen, die variëren tussen enkele, tientallen tot honderden en zelfs duizenden wagens. Ook zakelijke kopers kunnen potentieel dus duizenden tot miljoenen euro’s tegemoet zien. Wel is het nodig dat jouw bedrijf en voertuigen worden aangemeld in de relevante procedures.

De volgende merken kunnen hiervoor in aanmerking komen: Mercedes (o.a. Sprinter, Citan, Vito, A-, B-, C-, E-Klasses), Renault (o.a. Master, Kangoo), Peugeot (o.a. Partner, Boxer, Expert), Fiat (o.a. Ducato, Doblo, Scudo, Talento), Volkswagen (Transporter, Caddy, Crafter), Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Opel (o.a. Vivaro), Citroën (o.a. Jumper, Berlingo) en DS.

Aanmelden

Dieselgate.com/tln is het grootste Nederlandse compensatieplatform voor dieselrijders. Het is een samenwerking van verschillende experts op het gebied van massaschade en claimafwikkeling. TLN werkt samen met Dieselgate.com om jou als ondernemer te ontzorgen en volledige service te verlenen bij het verifiëren, veiligstellen en indienen van claims omtrent het dieselschandaal.

Het is belangrijk om je zo snel mogelijk aan te melden. Omdat het gaat om voertuigen die gebouwd zijn in de periode van 2009 tot 2020 dringt de tijd om zoveel mogelijk bewijsmateriaal veilig te stellen.

De eerste stap is om jouw bedrijf of bedrijven aan te melden op de speciale TLN bedrijvenpagina op www.dieselgate.com/tln. Vanaf daar nemen wij je het werk uit handen en zoeken wij de in aanmerking komende bedrijfswagens uit. Deze inventarisatie duurt hooguit enkele weken. De tweede stap is dat we op basis van een overeenkomst van opdracht en volmacht de claims aanbrengen.

Voor jouw bedrijf zijn er geen kosten voor de juridische procedures die nu gevoerd worden. Wij ontzorgen je op basis van no win, no fee: ontvang je geen vergoeding, dan betaal je niets.

TLN-korting

Naast het innen van de inhoudelijke vorderingen wordt door de eisende procespartijen ook geprobeerd alle proceskosten te verhalen op de verweerders. Alleen wanneer dat niet volledig lukt zal er een deel worden ingehouden van de vergoeding die claimanten ontvangen. TLN heeft voor haar leden een korting bedongen van 2,5 procentpunt. Dit betekent dat dit deel voor TLN-leden 12,5% zal zijn indien er niet bij de rechtbank geprocedeerd hoeft te worden en maximaal 25% indien er wel bij een rechtbank geprocedeerd wordt. Als er voor jou geen resultaat wordt geboekt, dan zijn er geen kosten verschuldigd.

Heb je vragen of wil je extra informatie ontvangen over de claim tegen het dieselschandaal? Vul onderstaande formulier in.

Informatie aanvragen

Meer weten?

Contact de expert

Team Fenex

Fenex-specialisten