’Het is gewoon een heel groot probleem, al heel lang’, begint Herms uit te leggen. ‘Als je om zes, zeven uur nog geen plek hebt, wordt het heel lastig. Maar er zijn genoeg parkings die voor die tijd al vol staan. Maar een half uurtje pauze pakken is soms al een drama, want het staat o-ve-ral vol.’
Parkeerplek
Ap Herms zit sinds 1974 op de wagen. Inmiddels uitsluitend containervervoer. Zijn ruime ervaring komt goed van pas als hij vlak voor vertrek pas te horen krijgt waar hij moet laden of lossen. ‘Zo gauw als ik weet waar ik heen moet, dan begint daarboven de boel te draaien en ga ik in mijn hoofd zoeken naar een gelegenheid als deze’, vertelt Herms. Die gelegenheid is Routiers Distripark Eemhaven, een chauffeurscafé bij de Rotterdamse haven waar hij al jaren vaste gast is. ‘Ik probeer altijd een zo gastronomische route te kiezen’, grapt Herms. ‘Het moet een plek zijn waar ik mijn auto kan parkeren, uiteraard. Al dan niet beveiligd, daar lig ik niet wakker van. Als het maar een zo goed mogelijk chauffeurscafé is. En met goede sanitaire voorzieningen.’
Ingespeeld
‘Ik ben onderhand ingespeeld op het tekort aan plekken. Je weet van te voren: daar hoef ik sowieso niet te zoeken. Het is wel eens gebeurd dat ik nergens een plekje kon vinden. Dan ga je de snelweg af en richting een industrieterrein, want misschien kan je daar een paar uurtjes staan. Maar dat mag bijna nergens meer in Nederland.’
Verantwoordelijkheid
Op die industrieterreinen ligt volgens Herms ook de oplossing van het parkeerprobleem. ‘Sommige bedrijven willen wel 30 auto’s op een dag hebben. Je moet allemaal op afgesproken tijdstip zorgen dat je er bent, maar dat lukt niet altijd. En er is geen gelegenheid om daar even stil te staan. Terwijl er genoeg zijn die ruimte hebben om iets te creëren. Die bedrijven hebben boter op hun hoofd’, zegt Herms streng. ‘Kijk naar de A4 en het brugrestaurant. Daar staat het altijd vol met chauffeurs die wachten op een vracht. Volgens mij moeten die allemaal laden op Schiphol. Wat mij betreft maken de bedrijven op Schiphol ruimte voor overnachtingsplaatsen voor chauffeurs die daar moeten zijn. En dat zou overal moeten. Dan krijg je ook meer plek langs de weg. Nu zijn ze het probleem aan het afschuiven.’
Dit artikel is geschreven door Bart van Pagée, persvoorlichter en redacteur bij TLN.
Lees ook: Groot en hardnekkig parkeerprobleem, een interview met Paul Poppink, senior beleidsmedewerker bij TLN.