Waar gaat het om?
Om te voldoen aan de verplichte rij- en rusttijden moeten chauffeurs onderweg veilig kunnen parkeren. Daarbij moeten ze gebruik kunnen maken van voorzieningen, zoals schoon sanitair en een eetgelegenheid. Omdat geparkeerde vrachtwagens kwetsbaar zijn voor vandalisme, agressie of lading- en brandstofdiefstal is veiligheid ook belangrijk. Er is al jaren een groot tekort aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtauto’s. Dat geldt zeker ook voor exceptioneel transport en LZV’s. De tekorten doen zich vooral voor langs de drukke internationale vrachtcorridors, zowel in Nederland als in andere Europese landen. In Nederland is er nu een tekort van zo'n 4.400 plaatsen. Bij hoge economische groei kan dat in 2040 oplopen tot 7.000 plaatsen.
Een tekort aan parkeerplaatsen heeft verschillende oorzaken. Het aantal parkeerplaatsen voor vrachtauto’s is niet meegegroeid met het internationale goederenvervoer. Daarnaast worden parkeerplaatsen regelmatig gebruikt voor het stallen van opleggers en aanhangwagens. Ook parkeren internationale chauffeurs langdurig op parkeerplaatsen wanneer zij in afwachting zijn van een nieuwe rit.
Wat betekent dit voor jou?
Voor het veilig parkeren onderweg is het verstandig te letten op:
- Parkeer zoveel mogelijk op veilige parkeerplaatsen;
- Houd zoveel mogelijk toezicht op het voertuig en de lading;
- Zo min mogelijk onbeheerd laten (over)staan;
- Vertrek direct na het laden, laat geen voertuig bij de woning of op andere plaatsen overstaan. Een goede planning kan dit voorkomen;
- Bij stops onderweg van laad- naar losadres dient maximale voorzichtigheid in acht te worden genomen. Niet stoppen op afgelegen of onoverzichtelijke plaatsen. Maak gebruik van beveiligde parkeerplaatsen, zeker wanneer niet direct na aankomst kan worden gelost;
- Schakel bij het verlaten van de vrachtauto het beveiligingssysteem in en sluit de cabine altijd af.
Mede vanwege de tekorten aan veilige parkeerplaatsen zal het vaak niet mogelijk om deze tips op te volgen. Chauffeurs zijn dan gedwongen te parkeren op onveilige plaatsen, waar ze soms ook overlast of verkeersonveiligheid veroorzaken. Het kan ook zijn dat als chauffeurs wel op een veilige plek willen staan ze steeds eerder een vrije plek gaan zoeken, waardoor hun tijd en het voertuig niet efficiënt worden ingezet. Kortom: de tekorten leiden tot onveiligheid voor chauffeurs en medeweggebruikers, hogere kosten voor ondernemers en soms overlast voor de omgeving.
Hoe vind je een beveiligde parking?
Er zijn diverse websites of apps beschikbaar die de weg naar beveiligde parkings wijzen. Via de IRU Transparkwebsite kun je het betreffende land intoetsen en klikken op de parkings aan hand van de route en bestemming. Het huidige certificeringssysteem van beveiligde parkeerplaatsen is gebaseerd op het Europese LABEL en bestaat uit security en service in 5 niveaus. De slotjes staan voor het niveau security en de sterren voor het serviceniveau. De nieuwe Europese standaard voor veilige en beveiligde parkeerterreinen gaat uit van vier beveiligingsniveaus. Elk volgend niveau bouwt verder op het voorgaande niveau. De namen van de beveiligingsniveaus zijn: brons, zilver, goud en platina (hoogste beveiligingsniveau). Alle beveiligingsniveaus moeten worden gecombineerd met een uniforme set van vereisten voor het basis serviceniveau. De vereisten voor het beveiligings- en serviceniveau worden geaudit door een erkende onafhankelijke derde partij.