Parkeren
Truckstops en parkeerterreinen waarop veilig kan worden gerust en overnacht zijn cruciaal voor chauffeurs en ondernemers. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
Om te voldoen aan de verplichte rij- en rusttijden moeten chauffeurs onderweg veilig kunnen parkeren. Daarbij moeten ze gebruik kunnen maken van voorzieningen, zoals schoon sanitair en een eetgelegenheid. Omdat geparkeerde vrachtwagens kwetsbaar zijn voor vandalisme, agressie of lading- en brandstofdiefstal is veiligheid ook belangrijk. Er is al jaren een groot tekort aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtauto’s. Dat geldt zeker ook voor exceptioneel transport en LZV’s. De tekorten doen zich vooral voor langs de drukke internationale vrachtcorridors, zowel in Nederland als in andere Europese landen. In Nederland is er nu een tekort van zo'n 4.400 plaatsen. Bij hoge economische groei kan dat in 2040 oplopen tot 7.000 plaatsen.
Een tekort aan parkeerplaatsen heeft verschillende oorzaken. Het aantal parkeerplaatsen voor vrachtauto’s is niet meegegroeid met het internationale goederenvervoer. Daarnaast worden parkeerplaatsen regelmatig gebruikt voor het stallen van opleggers en aanhangwagens. Ook parkeren internationale chauffeurs langdurig op parkeerplaatsen wanneer zij in afwachting zijn van een nieuwe rit.
Wat betekent dit voor jou?
Voor het veilig parkeren onderweg is het verstandig te letten op:
- Parkeer zoveel mogelijk op veilige parkeerplaatsen;
- Houd zoveel mogelijk toezicht op het voertuig en de lading;
- Zo min mogelijk onbeheerd laten (over)staan;
- Vertrek direct na het laden, laat geen voertuig bij de woning of op andere plaatsen overstaan. Een goede planning kan dit voorkomen;
- Bij stops onderweg van laad- naar losadres dient maximale voorzichtigheid in acht te worden genomen. Niet stoppen op afgelegen of onoverzichtelijke plaatsen. Maak gebruik van beveiligde parkeerplaatsen, zeker wanneer niet direct na aankomst kan worden gelost;
- Schakel bij het verlaten van de vrachtauto het beveiligingssysteem in en sluit de cabine altijd af.
Mede vanwege de tekorten aan veilige parkeerplaatsen zal het vaak niet mogelijk om deze tips op te volgen. Chauffeurs zijn dan gedwongen te parkeren op onveilige plaatsen, waar ze soms ook overlast of verkeersonveiligheid veroorzaken. Het kan ook zijn dat als chauffeurs wel op een veilige plek willen staan ze steeds eerder een vrije plek gaan zoeken, waardoor hun tijd en het voertuig niet efficiënt worden ingezet. Kortom: de tekorten leiden tot onveiligheid voor chauffeurs en medeweggebruikers, hogere kosten voor ondernemers en soms overlast voor de omgeving.
Hoe vind je een beveiligde parking?
Er zijn diverse websites of apps beschikbaar die de weg naar beveiligde parkings wijzen. Via de IRU Transparkwebsite kun je het betreffende land intoetsen en klikken op de parkings aan hand van de route en bestemming. Het huidige certificeringssysteem van beveiligde parkeerplaatsen is gebaseerd op het Europese LABEL en bestaat uit security en service in 5 niveaus. De slotjes staan voor het niveau security en de sterren voor het serviceniveau. De nieuwe Europese standaard voor veilige en beveiligde parkeerterreinen gaat uit van vier beveiligingsniveaus. Elk volgend niveau bouwt verder op het voorgaande niveau. De namen van de beveiligingsniveaus zijn: brons, zilver, goud en platina (hoogste beveiligingsniveau). Alle beveiligingsniveaus moeten worden gecombineerd met een uniforme set van vereisten voor het basis serviceniveau. De vereisten voor het beveiligings- en serviceniveau worden geaudit door een erkende onafhankelijke derde partij.
Standpunt TLN
Er zijn diverse redenen waarom vrachtauto’s onderweg moeten parkeren. Denk aan het wachten op laden of lossen, het om- of afkoppelen van voertuigonderdelen of het rusten tijdens een rit. Hiervoor moet parkeren onderweg te allen tijde mogelijk zijn. TLN vindt dat daarvoor voldoende en goede parkeervoorzieningen beschikbaar moeten zijn, zowel regionaal en nationaal als internationaal. Chauffeurs die onderweg zijn moeten altijd de mogelijkheid hebben om op een fatsoenlijke manier te kunnen rusten.
TLN is met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en regionale overheden in overleg over de oplossing voor de parkeerproblematiek. Het uitbreiden van het aantal truckparkings verloopt heel moeizaam. Goede recente voorbeelden zijn de aanleg en uitbreiding van Maasvlakte Plaza en Truckparking Venlo. De meeste gemeenten zijn echter niet geïnteresseerd om grond toe te wijzen aan een truckparking.
Volgens TLN moet het probleem worden opgelost langs een aantal lijnen:
- Voorkomen dat het bestaande aantal plekken vermindert: geen verzorgingsplaatsen opheffen;
- Efficiënter benutten van bestaande verzorgingsplaatsen en truckparkings door middel van een andere inrichting en actuele digitale informatie;
- Uitbreiden van verzorgingsplaatsen met aparte toegankelijke truckparkings;
- Gebruiken van de capaciteit op bestaande bedrijventerreinen, bijvoorbeeld ’s nachts en in het weekend;
- Zorgen dat bij de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen ruimte wordt gereserveerd voor het parkeren van vrachtwagens.