Stadslogistiek
We wonen, werken en recreëren steeds meer in onze steden. Ook bestellen we steeds vaker pakketjes en laten we maaltijden vaker thuis bezorgen. Winkeliers houden minder voorraad en we leven in een 24/7-economie. Duurzame en veilige bevoorrading van winkels, kantoren, consumenten, horeca en bouwlocaties vraagt om bundeling en de inzet van de juiste voertuigen. Daarnaast zijn er heldere en geharmoniseerde afspraken nodig, zoals de landelijke regelgeving met heldere doelstellingen voor zero-emissiezones vanaf 2025. Ook is afstemming tussen logistiek en overheden van belang om onnodige vervoersbewegingen in steden terug te dringen en om te voorkomen dat er maatregelen worden genomen die het aantal voertuigen in steden ongewild doen toenemen.

In dit thema:
- Overzicht milieu- en zero-emissiezones
- Toegang tot zero emissie zones voor vracht- en bestelauto's
- TLN Distributie
- Tools voor ondernemers en lokale overheden
- Laatste nieuws
- Contact
Overzicht milieu- en zero-emissiezones
De steden in onderstaand overzicht hebben aangekondigd dat zij een zero-emissiezone gaan instellen. Tenzij door een gemeente anders is gecommuniceerd, is in dit overzicht als ingangsdatum voor de zero-emissiezones 1 januari 2025 aangehouden. De zero-emissiezones zijn ook zichtbaar op www.stadshubs.nl. TLN-leden kunnen voor meer informatie contact opnemen met de TLN ledendesk via info@ledendesk.nl of 088-4567567.
| Stad | Milieuzone | Zero-emissiezone aangekondigd | Met ingang van | Meer informatie |
| Alphen aan den Rijn | Nee | Ja | 1-7-2026 | Meer informatie |
| Amersfoort | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Amsterdam | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Apeldoorn | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Arnhem | Ja | Ja | 1-6-2026 | Nog niet bekend |
| Assen | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Breda | Ja | Ja | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
| Den Bosch | Ja | Ja | 1-3-2025 | Meer informatie |
| Den Haag | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Delft | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Deventer | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Dordrecht | Nee | Ja | Nog niet bekend | Meer informatie |
| Ede | Nee | Ja | 1-1-2026 | Meer informatie |
| Eindhoven | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Enschede | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Gouda | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Groningen | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Haarlem | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Hoorn | Nee | Ja | Nog niet bekend | Meer informatie |
| Leiden | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Maastricht | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Nijmegen | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Rotterdam | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Rijswijk | Ja | Op dit moment niet | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
| Schiphol | Nee | Ja | 1-1-2026 | Meer informatie |
| Tilburg | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Utrecht | Ja | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
| Venlo | Nee | Ja | 1-1-2027 | Meer informatie |
| Zaanstad | Nee | Ja | 1-1-2026 | Meer informatie |
| Zwolle | Nee | Ja | 1-1-2025 | Meer informatie |
Toegang tot zero emissie zones voor vracht- en bestelauto's
Vanaf 2025 moeten alle nieuwe vrachtauto’s en bestelauto’s die een zero-emissiezone in willen, emissievrij aangedreven zijn. Voor bestaande vrachtwagens en bestelauto’s geldt een overgangstermijn.
De overgangstermijn voor vrachtauto’s is afhankelijk van de leeftijd van de trekkende eenheid of van de bakwagen. De leeftijd wordt bepaald op basis van het kenteken op 1 januari 2025: Alleen Euro VI-bakwagens die op dat moment jonger zijn dan 5 jaar en de Euro VI-trekkers die op dat moment jonger zijn dan 8 jaar, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones. Ook voor bestelauto’s geldt een overgangstermijn. Zo mogen Euro 5-bestelauto’s tot en met 31 december 2026 een emissievrije-zone inrijden. Euro 6-bestelauto’s zijn tot en met 31 december 2027 uitgezonderd. En tot slot nogmaals: voor alle nieuwe vracht- en bestelauto’s met een DET vanaf 1 januari 2025 geldt dat deze zero-emissie aangedreven moeten zijn.
Bekijk hieronder de tijdlijn:
TLN Distributie
Het bundelen van zendingen levert direct winst op: minder verkeer en dus minder emissies. Ook is het voordeliger om zendingen te bundelen. Dit maakt dat de bevoorrading van steden een klus is geworden voor specialistische logistiek dienstverleners. Deze werken veelal samen in landelijke netwerken. Distributievervoerders bevoorraden winkels, horeca en bouwlocaties in de (binnen)stad, maar ook bezorgen zij pakketjes aan consumenten. Steeds vaker worden hiervoor duurzame voertuigen ingezet.
TLN-leden gespecialiseerd in het leveren aan particulieren en ondernemers in de binnenstad zijn verenigd in de deelmarkt TLN Distributie.
Tools voor ondernemers en lokale overheden
Zero-emissie informatiekaart voor vracht- en bestelauto's
Als je gaat investeren in zero-emissie vracht- of bestelauto’s komt er als ondernemer veel op je af. Aanschaf, onderhoud, oplaadsnelheid en de aanleg van laadpunten bijvoorbeeld. Maar ook zaken als routeplanning en netcongestie. Om ondernemers op weg te helpen heeft TLN de belangrijkste vragen op een rij gezet en geordend in deze zero-emissie informatiekaart. Klik hier voor de zero-emissie informatiekaart voor vracht- en bestelauto's.
Stadshubs.nl
De TLN-kaart ‘Stadshubs.nl geeft inzicht in actuele mogelijkheden voor gebundelde èn zero-emissie bevoorrading in steden. TLN wil hiermee vooral aan gemeenteambtenaren, politici en opdrachtgevers duidelijk maken welke transporteurs duurzaam vervoer de stad in kunnen organiseren.
Als je Stadshubs.nl opent dan zie je de milieuzones en de stadshubs van logistiek dienstverleners die op dit moment al volledig of gedeeltelijk zero-emissievervoer aanbieden. Er zijn filters opgenomen waarmee selecties op o.a. type zending, bedrijfsnaam en verzorgingsgebied en combinaties hiervan mogelijk zijn. Zo kun je zien welke typen zendingen deze bedrijven kunnen vervoeren en in welke steden en regio’s de vervoerders kunnen leveren. De kaart kan naar wens worden aangevuld met informatie over o.a. bedrijventerreinen, winkelgebieden en postcodes. toevoegen. Klik hier voor een praktische toelichting.
Online simulator elektrisch rijden
Met deze uiterst praktische webtool krijg je als ondernemer snel en eenvoudig inzicht in wat elektrisch rijden betekent voor je bedrijfsbeleid, zowel financieel als organisatorisch. Op basis van door jou ingevoerde gegevens, zoals het type voertuig, de lengte van de route en het aantal stops, berekent de webtool onder andere het benodigde type accu, de operationele kosten, de benodigde laadtijd en het type laadpaal. Kortom, een handig hulpmiddel voor ondernemers die overwegen te gaan investeren in zero-emissievoertuigen maar eerst meer inzicht willen in wat dit betekent voor hun businessmodel.
Klik hier voor de online simulator elektrisch rijden
TCO-model vracht
In opdracht van de Topsector Logistiek heeft Panteia een Total Cost of Ownership-model (TCO-model) gemaakt. Met het model kunnen transportondernemers berekenen hoeveel het bezit en gebruik van een elektrische vrachtwagen kost, ten opzichte van een diesel. Het TCO-model vracht biedt verdieping ten opzichte van de (hierboven genoemde). Online simulator elektrisch rijden en gaat een flinke stap verder. Dit instrument vraagt om de nodige data-invoer en laat vervolgens zien wat het verschil in kosten per kilometer is tussen een dieselvoertuig en een zero-emissievoertuig. Bekijk hier het hele artikel met een link naar de website van de Topsector Logistiek en het TCO-model vracht.
De vergelijkingstool welkeEbestelbus.nl
Samen met partijen uit de automobielsector ontwikkelden de Topsector Logistiek en Panteia de vergelijkingstool welkeEbestelbus.nl. Hier kunnen ondernemers een overzicht vinden van het huidige aanbod aan beschikbare elektrische bestelauto’s. Daarnaast biedt de tool een handreiking aan ondernemers om inzicht te krijgen in de maandlasten van een elektrisch alternatief. Handig, want op deze manier geeft de keuzetool ondernemers volledig inzicht in alle kosten én of de overstap van diesel naar elektrisch haalbaar is! welkeEbestelbus.nl vraagt het kenteken van de huidige bestelbus, een jaarkilometrage en het aantal kilometers per dag. Van de gekozen alternatieven worden de kosten getoond. De vergelijkingstool vergelijkt niet alleen de aanschafprijzen met elkaar, maar berekent de maandlasten op basis van de totale levensduurkosten (TCO). Juist door ook de afschrijving, laad- en tankkosten én het onderhoud in de vergelijking mee te nemen, wordt duidelijk dat een elektrische bestelbus toegankelijker is dan ooit. Ook laat de vergelijker zien welke subsidiemogelijkheden er zijn en hoe deze uitpakken voor verschillende soorten ondernemingen, zoals de eenmanszaak, de BV en non-profit organisaties.
TLN-Relatietabel zero-emissiezones / postcodegebieden
In opdracht van TLN is een excel relatietabel ontwikkeld waarin zero-emissiezones en postcodegebieden zijn gekoppeld. Transportplanners kunnen de tabel gebruiken om vast te stellen of hun rit door een zero-emissiezone gaat en hierop hun voertuigplanning aanpassen. Op dit moment zijn er zo’n 29 steden die een zero-emissiezone hebben aangekondigd. Voor postcodegebieden die gedeeltelijk in een zero-emissiezone vallen, is een verfijning op adresniveau in de tabel opgenomen.
De tabel wordt zo’n vier keer per jaar geactualiseerd omdat de verwachting is dat er de komende jaren nog zero-emissiezones bijkomen en definitieve grenzen van zero-emissiezones mogelijk kunnen afwijken van de op dit moment bekende gepubliceerde grenzen. Een aantal steden heeft al wel aangekondigd een zero-emissiezone in te gaan stellen, maar daarvan de (conceptuele) grenzen nog niet gepubliceerd. In de TLN-relatietabel zijn deze zogeheten ‘preliminary zones’ buiten beschouwing gelaten.
De TLN-relatietabel is de komende tijd kosteloos op te vragen via deze pagina. TLN-leden ontvangen gratis en automatisch updates. Voor niet-leden bestaat ook de mogelijkheid updates te ontvangen, hiervoor worden in de loop van 2024 kosten in rekening gebracht. Lees hier de gebruikersvoorwaarden.
Standpunt TLN
Duurzame en veilige bevoorrading van winkels, kantoren, consumenten, horeca en bouwlocaties vraagt om bundeling en de inzet van de juiste voertuigen. Daarnaast zijn er duidelijke en geharmoniseerde afspraken nodig, zoals de landelijke regelgeving met heldere doelstellingen voor zero-emissiezones vanaf 2025. Ook is afstemming tussen logistiek en overheden van belang om onnodige vervoersbewegingen in steden terug te dringen en om te voorkomen dat er maatregelen worden genomen die het aantal voertuigen in steden ongewild doen toenemen. TLN benadrukt in alle contacten met bestuurders, beleidsmakers en overige stakeholders onderstaande speerpunten, die ook zijn samengevat in deze animatiefilm.
Speerpunten zero-emissie stadslogistiek:
- Duidelijkheid over de zero-emissiegebieden
- Beschikbaarheid betaalbare zero-emissievoertuigen
- Voldoende laadinfrastructuur en -capaciteit
- Voldoende ruimte voor logistieke ontkoppelpunten, stads- en regiohubs
- Privileges voor zero-emissievoertuigen
TLN stuurt op een geharmoniseerd beleid en een realistische planning voor de overgang naar zero-emissie bevoorrading van de binnensteden. Om deze reden neemt TLN actief deel aan overleggen met de nationale, regionale en lokale overheden.








