Boetes voor onvoldoende zekeren meeneemheftruck

De voorschriften voor het zekeren van meeneemheftrucks zorgen voor problemen. Dit heeft in een aantal gevallen tot boetes geleid. TLN heeft bij de politie gepleit voor meer duidelijkheid.

De meeste meeneemheftrucks rusten op twee stalen balken en zijn naar achteren opgesloten door een opstaande rand. Deze methode van zekeren is in Nederland zeer gangbaar en werkt in de praktijk goed. Als extra beveiliging kan de meeneemheftruck aan beide zijden nog aanvullend worden gezekerd met behulp van kettingen of spanbanden. Voorwaarde is wel dat zowel de meeneemheftruck als het voertuig waar ze op vastzitten, zijn voorzien van extra sjorogen.

Niet duidelijk

Over deze aanvullende methode van zekeren bestaat de nodige onduidelijkheid. De vraag is in hoeverre het verplicht is om dit te doen. De wetgeving is daar niet duidelijk over. Het gevolg is dat er op de weg door handhavers verschillend mee wordt omgegaan. Sommige korpsen volstaan met een waarschuwing, in andere regio’s zijn er boetes opgelegd. Zelfs ook bij voertuigen die niet beschikten over extra sjorogen. TLN betreurt deze gang van zaken. De organisatie is voorstander om meeneemheftrucks, indien mogelijk, extra te zekeren, maar vindt dat er niet zomaar verbaliseerd kan worden als de heftruck enkel via de gebruikelijke methode is vastgezet. Het advies is om hiertegen in beroep te gaan.

Op de agenda

TLN heeft de politie gevraagd tot duidelijke landelijke afspraken te komen inzake de toepassing van de voorschriften voor het zekeren van meeneemheftrucks. De politie heeft toegezegd het onderwerp bij het eerstvolgende landelijke handhavingsoverleg in juni op de agenda te zullen plaatsen. Tot die tijd kunnen de regels op de weg nog verschillend worden geïnterpreteerd. Om problemen zoveel mogelijk te voorkomen, is het raadzaam om de aanwezige hulpmiddelen voor het extra zekeren van meeneemheftrucks zoveel mogelijk te gebruiken.

Meer weten?

Contact de expert

Team Sector en Beleid

Adviseurs