Structureel budget is nodig om met mobiliteit bij de dragen aan de grote opgaven van deze tijd. Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, zegt in een brief (20211017 Brandbrief Formatie - Mobiliteitsalliantie) aan de onderhandelaars: ‘Dit kan zo niet langer. Het infrastructuurbudget is het afgelopen decennium afgeknepen en bij allerlei opgaven een sluitpost geweest, terwijl de vraag enorm toenam. Structurele en levensechte problemen vragen om een structurele bijdrage.’
Gekelderd
De 26 partners in de Mobiliteitsalliantie, organisaties uit het openbaar vervoer, de (auto)mobiliteit en het goederenvervoer waaronder de OV-bedrijven, de ANWB, Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond, wijzen erop dat het budget voor mobiliteit en bereikbaarheid als percentage van het BBP de afgelopen jaren ten onrechte fors is gekelderd.
Onderhoud én investeringen
De Mobiliteitsalliantie roept het nieuwe kabinet op om grondig te investeren in beheer en onderhoud én in nieuwe infrastructuur. Voor de instandhoudingopgave komt het ministerie jaarlijks meer dan 1 miljard tekort. De investeringen in de infrastructuur van de toekomst vragen nog eens 3 miljard per jaar tot 2040. En het is niet voor het eerst dat dit geluid richting de politiek gaat.
Verdienvermogen
Elisabeth Post, voorzitter van TLN, schreef eerder dit jaar in een brief (20210525 Brief samen verdienen samen verduurzamen-TLN) aan de toenmalige informateur ook al dat ‘uitvoering van geplande infrastructurele projecten nodig is, net als voldoende budget voor nieuwe infrastructurele projecten en het onderhoud van onze bestaande infrastructuur. Investeringen in infrastructuur dragen bij aan het verdienvermogen van Nederland.’
No-brainer
Ook in juli dit jaar Steven van Eijck zei in een interview in Nederland Logistiek dat de economie stagneert als de infrastructuur niet op orde is. ‘Het is eigenlijk een no-brainer dat je in een ontwikkeld land als Nederland zorgt dat zaken als infrastructuur goed op orde zijn. Dat gaat geld kosten.’
Welvaart op het spel
De mobiliteitsalliantie waarschuwt nu opnieuw het kabinet in wording: ‘Ga door met de MIRT-plannen én maak structureel budget vrij voor onderhoud en nieuwe aanleg. Doen we dat niet, dan loopt de woningbouwopgave vast, missen we kansen in de klimaattransitie en lopen we economische groei mis. Het is tijd dat het nieuwe kabinet een been bijtrekt en nu met een ambitieuze beheer-, onderhouds- en investeringsagenda komt. De brede welvaart in Nederland staat op het spel.‘