Britse klanten die een reactie hadden van “o, moet ik papieren maken?”

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het mag een cliché zijn maar het heeft transportbedrijf Jan de Rijk in aanloop naar de Brexit veel voordeel opgeleverd. Maar “Well begun is half done” geldt in dit geval niet voor de Engelsen. TLN sprak met Fred Westdijk, CEO van Jan de Rijk over de Brexit. ‘Ik maak me zorgen over het aantal transportbedrijven dat gestopt is op Engeland te rijden.’

https://www.janderijk.com/nl/Hoe gaat het met het transport op Engeland?

Fred Westdijk (FW): ‘Een beetje gemixt. De luchtvracht loopt allemaal wel. We hebben bij Jan de Rijk vooral veel last van de Britse verladers die niet op orde zijn of soms zelfs van niets weten. Daardoor hebben we moeite om de juiste documenten te krijgen. En we hebben moeite met het douanesysteem aan de Engelse kant. Het duurt soms heel lang voordat je een akkoord krijgt om te mogen invoeren. We hebben meegemaakt dat het 10 uur duurde voordat we een antwoord uit het systeem kregen. Je vracht moet al die tijd wachten.’

Had je het verwacht?

FW: ‘Ik was vooral bezorgd over files bij de tunnel en vrachtauto’s die vast komen te staan op parkeerplaatsen. En dat gebeurt helemaal niet. Ik denk dat ‘t komt omdat we nog niet helemaal op stoom zijn. Het is een wat rustige tijd. Dus die tafrelen kunnen zich nog wel gaan voordoen over een paar weken. We houden het scherp in de gaten.’

Ben je verrast door de gebrekkige voorbereiding aan ‘de overkant’?

FW: ‘Eigenlijk wel. Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Als je even wat afstand neemt, kun je grofweg stellen dat het vervoer naar Engeland redelijk goed loopt maar de terugweg is moeilijk. Wij zijn ook bij Britse klanten geweest die een reactie hadden van “o, moet ik papieren maken?” Dat gaat natuurlijk niet. En dat kom je aan deze kant niet tegen. Wij zijn hier geen verladers tegengekomen die van niks weten. Maar ik ben ook verrast dat sommige concurrenten zijn gestopt met rijden op Engeland.’

Hoezo?

FW: ‘Ik snap wel dat ze denken dat ze hun auto’s niet willen vastzetten in Engeland. Wij rijden dagelijks met 50 tot 60 vrachtwagens naar Engeland en weer terug. Daar wil je er niet 40 van hebben vast staan. En het geluk is dat er genoeg werk is op het vaste land. Ze redeneren: “Als ik auto’s heb, nou, dan gaan we toch gewoon naar Duitsland”. Maar het maakt de druk op anderen wel groter. Wij worden momenteel veel door verladers gebeld of wij naar Engeland kunnen rijden omdat de traditionele vervoerder of eigen vervoerders daarmee gestopt zijn. Ik hoop dat het maar even is, want anders wordt het natuurlijk van kwaad tot erger.’

Ben je daar zelf dan ook niet bang voor?

FW: ‘Wij hadden in de voorbereiding rekening gehouden met lange files bijvoorbeeld bij de tunnel. We hebben ook beslismomenten ingebouwd waarop we zeggen, “nu gaan we stoppen met de vloot naar Engeland sturen”. Dat punt hebben we (nog) niet bereikt. We hebben in voorbereiding ook gewerkt aan alternatieve routes. Normaal gesproken gaan we door de Eurotunnel maar we hebben nu vaste plaatsen gekocht bij verschillende ferry-maatschappijen. Al die voorbereidingen die we hebben getroffen helpen enorm.’

Voorbereiding is het halve werk…?

FW: ‘Dat weet ik wel zeker. Er hier heel veel aandacht geweest voor de Brexit, vanuit TLN maar ook vanuit Portbase, de douane en noem maar op. Dat betaalt zich nu uit. Als vervoerder praatten wij er al twee jaar over om te kijken hoe we het allemaal gingen doen. Wij hebben halverwege 2020 besloten dat het niet meer uitmaakt of het een harde Brexit wordt of niet, de douaneformaliteiten komen er sowieso. We zijn ons op dat moment gaan inrichten voor de situatie die we nu hebben. We hebben extra mensen bijgeschakeld en ja, de extra kosten rekenen we door aan de klant.’

En dat begrijpen ze?

FW: ‘We hebben met onze klanten overlegd dat we het voervoer blijven regelen maar dat het wel extra gaat kosten. Dat begrijpen ze. Ook tegen de klanten van andere vervoerders die nu naar ons toekomen zeggen we dat we natuurlijk een faire prijs rekenen voor het transport naar Engeland maar dat er wel extra kosten zijn. Je licht toe dat we die moeten maken om douanepapieren vrij te krijgen, dat dat vaak bellen, mailen en regelen is. Die extra kosten blijven, ook als het straks soepeler loopt. Brexit kost extra. Het belooft nog wat!’

Meer weten?

Contact de expert

Fay van Dongen

Clustermanager mainports