Brussel kiest voor milde aanpak bij CO2-registratie

Er komt geen verplichte vorm voor de rapportage van CO2 voor de transportsector. Dat is de uitkomst van het overleg tussen de Europese Commissie, het Europees parlement en de Raad naar aanleiding van de eerdere voorstellen onder de titel Count Emissions EU.

Europa emissienormen

Vrije keuze voor CO₂-rapportage

De nieuwe Europese regels geven bedrijven de keuze hoe zij hun uitstoot willen berekenen. Ondernemers kunnen hun eigen gegevens gebruiken, de zogenoemde primaire gegevens. Maar ze mogen ook kiezen voor gemiddelde cijfers die gelden binnen de sector. Deze cijfers heten secundaire gegevens.

De EU gaat hiervoor een speciale database maken met deze gemiddelde uitstootcijfers. Zo kunnen ook kleinere bedrijven makkelijk een CO2-overzicht maken. Dit is handig, want klanten gaan steeds vaker vragen naar uitstootgegevens. Dat komt doordat de kosten die te maken hebben met CO2-uitstoot blijven stijgen.

Eenvoud voor mkb en onderaannemers

TLN is positief over het bereikte akkoord. Wij pleiten al langer voor een Europees rekenkader dat transparantie bevordert zonder de administratieve lasten te verhogen.

Samen met Topsector Logistiek benadrukt TLN dat het goed is als bedrijven waar mogelijk hun eigen primaire gegevens gebruiken. Tegelijk blijft het belangrijk dat er een eenvoudige optie is voor mkb-bedrijven en onderaannemers. Voor hen zijn de gemiddelde gegevens vaak de meest praktische keuze.

Volgende stappen richting 2028

De volgende stap is dat EU-lidstaten en het Europees Parlement het akkoord officieel goedkeuren. De invoering van Count Emissions EU wordt verwacht vanaf 2028.

Meer weten?

Contact de expert

Rob Aarse

Beleidsadviseur duurzaamheid