De Raad, het Parlement en de Commissie zijn het daarnaast eens geworden over het vervroegen van de evaluatie van 2028 naar 2027. Dat is belangrijk omdat dan gekeken zal worden naar de stand van zaken als netstroom en laadinfrastructuur in de EU-lidstaten en naar de rol en mogelijkheden van trucks die uitsluitend rijden op CO2-neutrale brandstoffen. Daarmee blijft de deur op een kier voor de productie onder voorwaarden van de verbrandingsmotor in vrachtauto’s.
Er is ook overeenstemming bereikt over het schrappen van de voorgestelde aankoopverplichtingen voor grote transportbedrijven. Het Europees Parlement kwam aanvankelijk een verzoek om een verplicht aandeel zero-emissie zware motorvoertuigen in eigendom van of geleased door grote wagenparkbeheerders op te voeren. Dat voorstel is nu geschrapt als gevolg van een internationale lobby van de transportorganisaties zoals TLN. Het onderwerp wordt nu aangehouden als onderdeel van de evaluatie die in 2027 zal plaatsvinden. Met het akkoord zijn de wetgevende instanties het eens geworden over een definitieve tekst. Die moet voor vaststelling overigens nog bekrachtigd worden door de lidstaten. Dat laatste besluit wordt uiterlijk in april dit jaar verwacht waarna de invoering kan starten.