Vanaf 1 december a.s. begint het CBR een pilot met nieuwe toelatingseisen voor het LZV-examen. De ervaringseis voor het CE-rijbewijs met code 95 wordt verlaagd van vijf jaar naar twee jaar. Dit plan is gemaakt samen met de sector Transport en Logistiek en bedrijven, om het personeelstekort in de sector aan te pakken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft deze pilot goedgekeurd.
Startdatum en voorwaarden
De pilot begint officieel op 1 december 2024. Vanaf die datum kunnen examens worden afgelegd door kandidaten die aan de nieuwe eisen voldoen: minimaal twee jaar in het bezit van een CE-rijbewijs met code 95 en minimaal 21 jaar oud. De examens zijn vanaf nu te reserveren. De pilot duurt 2 jaar.
Doel en verwachtingen
Het doel van de nieuwe toelatingseis is om meer LZV-chauffeurs aan te trekken. Lange Zware Voertuigen (LZV) kunnen tot 40% meer lading vervoeren dan normale vrachtwagens. Dit betekent dat er minder chauffeurs nodig zijn om meer vracht te vervoeren, wat bijdraagt aan het aanpakken van het personeelstekort in de sector. Daarnaast draagt het gebruik van LZV’s bij aan een verminderde CO₂-uitstoot: volgens ACEA (associatie van Europese automobielfabrikanten) kan een individuele LZV de CO₂-uitstoot met 15-40% verminderen.
Samenwerking en monitoring
De pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met werkgevers en partners in de transportsector, zoals bedrijven, SWOV en RDW. Gedurende de twee jaar van de pilot zullen de slagingspercentages en de effecten op de verkeersveiligheid geanalyseerd worden. Dit wordt zorgvuldig begeleid door een klankbordgroep waarin onder andere SWOV, RDW en TLN zitting hebben. Hierin worden afspraken gemaakt over monitoring van de effecten, en deze gegevens zullen worden gebruikt om het ministerie te adviseren over het vervolg.
Bron tekst en beeld: CBR