‘In Nederland slagen we er buitengewoon goed in om personeel voor onze sector aan te trekken’, zegt Caroline Blom, beleidsmedewerker Strategisch Arbeidsmarktbeleid bij TLN. ‘Uit de meest recente cijfers van STL blijkt dat er eind 2021 meer dan 166.000 werknemers aan het werk zijn. Daarvan zijn er 91.730 chauffeur en dat is opnieuw een record.’
Nederland doet het dan ook beter dan andere lidstaten, waar de percentages onvervulde vacatures echt veel hoger zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Blom: ’Er zijn uiteenlopende oplossingen voor dit probleem, die we graag doorgeven om ondernemers op ideeën te brengen, zodat vacatures hopelijk toch nog opgevuld kunnen worden.’
- In tegenstelling tot andere lidstaten is het vak van beroepschauffeur in Nederland aantrekkelijk. Meer en meer blijkt het mogelijk om de werk/prive-balans beter in te vullen. Dat vergt soms veel van de werkgever. Het levert wel op dat chauffeurs graag bij zo’n onderneming blijven werken en dat ook in hun omgeving of op social media vertellen.
- Ondernemers in transport en logistiek presenteren zich via hun eigen websites en social media kanalen als aantrekkelijk werkgever. Ze laten foto’s zien van personeelsfeestjes, BBQ’s en medewerkers die een positief verhaal houden over hun baan.
- Nederland is bijna koploper in het aantal vrouwen dat achter het stuur komt als beroepschauffeur. TLN-leden die dat al hebben ontdekt bekennen dat het soms even wennen is aan de gewenste parttime-uren en het aanschaffen van werkkleding en -schoenen in andere maten, maar spreken lovend over het gering aantal schadegevallen en de verbetering in de werksfeer. Mooi voorbeeld: Koningin Máxima in gesprek met vrouwen uit de sector transport en logistiek – Transport en Logistiek Nederland (tln.nl)
- Vlakbij huis en onderneming bevindt zich een groep mensen die met een beetje hulp in de sector aan het werk kunnen: statushouders. Soms zitten zij nog steeds in een uitkeringssituatie, vaak zijn ze elders aan de slag maar hebben het daar niet naar hun zin. Een aantal ondernemers heeft samen met TLN, STL en de gemeente programma’s opgezet waardoor het personeelsprobleem werd opgelost. Daar moet tijd en energie in worden geïnvesteerd, maar levert wel erg loyale medewerkers op. Bij STL is een gesubsidieerd traject beschikbaar: Opleiding tot vrachtwagenchauffeur mogelijk voor statushouder door nieuwe (ESF) subsidie – Transport en Logistiek Nederland (tln.nl)