’In 2018 werden er 504 miljoen pakketjes vervoerd en daarmee realiseerden pakketbedrijven een omzet van 2,5 miljard euro. Dat is 17 procent meer dan in 2017, zo becijferde de Autoriteit Consument & Markt onlangs. Een prima resultaat natuurlijk, maar het mooie nieuws zette mij wel aan het denken.
Immers, het beeld van talloze bestelauto’s die in binnensteden en woonwijken pakketjes bezorgen, wordt ons als sector met enige regelmaat verwijtend voor de voeten geworpen. Want dat kan toch niet duurzaam zijn? En het alsmaar groeiende aantal pakketverdeelcentra in Nederland leidt volgens critici tot een weinig aantrekkelijk landschap en extra vrachtverkeer op de toch al overvolle wegen. Dus is die ‘verdozing’ van Nederland wel zo goed voor ons?
Om met de eerste vraag te beginnen: bij TLN en zijn leden staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Daarom voeren we al jaren een pleidooi voor zero emissie stadslogistiek. En kent onze sector inmiddels flink wat bedrijven die bezig zijn met slimme en vooral ook duurzame logistieke oplossingen. Overigens is slechts 2 tot 3 procent van alle bestelauto’s betrokken bij webwinkelleveringen aan huis.
Verder wordt er steeds vaker lading gebundeld. Om de beladingsgraad te verhogen, en ook om het aantal benodigde vrachtvoertuigen tot een minimum te beperken.
En voor wat betreft die ‘verdozing’: TLN vindt het heel goed als wordt onderzocht hoe we de groei van logistiek vastgoed in ons land in goede banen kunnen leiden. Dat zoveel partijen Nederland kiezen als de plek waar zij hun logistieke activiteiten willen concentreren, is economisch gezien natuurlijk goed nieuws. Tegelijkertijd zien wij ook: het meeste logistieke vastgoed zal niet zo snel een architectuurprijs winnen. En er komt steeds meer verzet tegen de bouw van logistiek vastgoed. Het zou daarom mooi zijn als uit dat onderzoek blijkt hoe we in Nederland hoogwaardig logistiek werk kunnen behouden en laten blijven groeien, en tegelijkertijd ervoor kunnen zorgen dat logistiekvastgoed goed in ons landschap past.
Kortom, de groei in het pakketvervoer mag van mij best doorzetten. Zolang we er maar op de juiste wijze, dus duurzaam, invulling aan geven. En volgens mij zijn we daartoe prima in staat, nu én in de toekomst.’
Elisabeth Post
Voorzitter TLN