Duurzame voertuigen
In alle ontwikkelingen rondom duurzaamheid wordt ook gewerkt aan het (nog) duurzaam maken van voertuigen. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis, expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
De transportsector beweegt van fossiele brandstof naar schone, duurzame energie. Uitgangspunt is een volledige overgang naar zero emissie vracht- en bestelauto’s. Of dit haalbaar is en wanneer, is voor een groot deel afhankelijk van de beschikbaarheid van voertuigen en laad/tank-systemen en van de betaalbaarheid van de nieuwe technologie.
Wat betekent dit voor jou?
Veel logistieke bedrijven zijn in de praktijk al volop bezig met duurzaam vervoer. Dit worden er de komende jaren alleen maar meer. Ter ondersteuning van ondernemers heeft TLN een Informatiekaart samengesteld: Ga je aan de slag met zero-emissie vracht- of bestelauto’s? - Transport en Logistiek Nederland (tln.nl).
Verduurzaming kost geld: een elektrische vrachtauto is (nu nog) veel duurder dan een vrachtauto op diesel. Daarom blijft TLN ook bij de overheid benadrukken dat de subsidies nodig zijn voor de opschaling naar voldoende elektrische voertuigen. TLN heeft met het kabinet afgesproken dat de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtverkeer, terugvloeien naar verduurzaming en innovatie van het wegvervoer. Dat dreigt pas in 2027 ten volle te gebeuren. Dat is veel te laat voor de doelstellingen die in het Klimaatakkoord zijn opgenomen. Daarom komt er een voorfinanciering op de geplande opbrengsten zodat de vereiste subsidieregelingen toch voor zero emissie trucks, laadinfra en logistieke efficiëntie al direct van start kunnen.
Standpunt TLN
TLN heeft in 2022 een geactualiseerde duurzaamheidsvisie uitgebracht en heeft zich richting 2030 - namens de sector - gecommitteerd aan het klimaatakkoord. Het streven is om transportbedrijven 30 tot 40 grotere Nederlandse gemeenten te laten beleveren met elektrische voertuigen. Voor gebieden en afstanden waarvoor elektrisch vervoer niet toereikend is streeft TLN naar een gebruik van 50% hernieuwbare brandstof, zoals HVO100 en bioLNG. Met deze brandstoffen kunnen de CO2-emissies aanzienlijk worden gereduceerd, maar er is niet voldoende beschikbaar voor alle vrachtauto’s. Het komt dus aan op het opschalen van zero-emissietechnologie en de kleiner wordende vloot van trucks met een verbrandingsmotor zoveel als mogelijk te laten rijden op hernieuwbare brandstoffen. Overheidsbeleid stimuleert deze ambities met normering (bijvoorbeeld zero-emissiezones), beprijzing (fiscaliteit, vrachtwagenheffing) en stimulering (subsidies).