Waar gaat het om?
De overgang naar duurzame mobiliteit gaat niet alleen over de voertuigen zelf. Een doordachte aanpak van duurzame laad- en infrastructuur is een vereiste om een samenhangend en efficiënt ecosysteem te creëren dat de groei van emissievrij transport ondersteunt.
De afgelopen jaren werd steeds duidelijker dat netcongestie dé grote uitdaging vormt voor de transitie naar zero emissiemobiliteit. Dat komt ook doordat industrie en huishoudens steeds meer overgaan op elektriciteit. De problemen van netcongestie zijn goed beschouwd dus onderdeel van het succes in de uitvoering. Daardoor lopen netbeheerders tegen de grenzen aan van wat zij aankunnen qua capaciteit en uitbreiding. Het uitbreiden van het energienet is in volle gang maar door de vereiste vergunningen vergt dat nog de nodige jaren voor een en ander is opgewassen tegen de sterk toenemende vraag. De komende jaren vergen dus ‘passen en meten’ wat voor transport en logistiek in ieder geval inhoudt dat ondernemers te maken kunnen krijgen met mitigerende maatregelen. Dat zijn oplossingen voor de korte termijn op basis van ‘roeien met de riemen die je hebt’.
Wat betekent dit voor jou?
Niet ieder transportbedrijf moet al direct stappen zetten richting zero emissievervoer. Deze transitie begint met de stedelijke logistiek in de 30-40 zero emissiezones die de komende tijd ingevoerd zullen worden. In die gebieden kunnen vanaf 2030 uitsluitend nog zero emissievoertuigen worden ingezet voor de collectie en distributie van goederen. Vanaf 1/1/2025 zijn deze zones verder ook nog toegankelijk voor recente euro VI-voertuigen. Daarnaast gelden er ontheffingsmogelijkheden. Zie www.opwegnaarzes.nl voor uitgebreide informatie of bekijk de Informatiekaart Zero Emissie.
Voor zwaar (grensoverschrijdend) transport begeeft de zero emissietechnologie zich nog in de beginfase. Voertuigen zijn beschikbaar of worden de komende jaren (waterstof) af fabriek verwacht maar ook hier geldt het kip-ei vraagstuk. Wie durft er de grens over wanneer het laden of tanken onzeker is? Stranden zonder energie wil je zeker met een vrachtauto gewoon voorkomen. De EU heeft een richtlijn aangenomen die lidstaten verplicht om langs corridors en bij knooppunten voorzieningen te treffen om zero emissietrucks te kunnen laden of tanken. Daarmee is de verandering ingezet maar de realisatie vergt natuurlijk tijd.