Duurzame laad- en tankinfrastructuur
De verduurzaming van de transportsector vraagt om concrete stappen. Een goed georganiseerde laad- en tankinfrastructuur is daarbij onmisbaar. Of het nu gaat om het laden van elektrische trucks op eigen terrein of het tanken van waterstof bij publieke stations: zonder goede voorzieningen komt zero-emissievervoer niet op gang. Voor trucks die 's nachts stil staan, is opladen op het eigen terrein vaak het meest efficiënt. Bedrijven met 24/7-operaties zijn daarentegen afhankelijk van publieke laadinfrastructuur of laadpunten bij klanten. TLN ondersteunt transportondernemers actief met kennis, ervaring en toegang tot relevante producten en diensten.

Waar gaat het om?
De overgang naar duurzame mobiliteit gaat niet alleen over de voertuigen zelf. Een doordachte aanpak van duurzame laad- en infrastructuur is een vereiste om een samenhangend en efficiënt ecosysteem te creëren dat de groei van emissievrij transport ondersteunt.
De afgelopen jaren werd steeds duidelijker dat netcongestie dé grote uitdaging vormt voor de transitie naar zero emissiemobiliteit. Dat komt ook doordat industrie en huishoudens steeds meer overgaan op elektriciteit. De problemen van netcongestie zijn goed beschouwd dus onderdeel van het succes in de uitvoering. Daardoor lopen netbeheerders tegen de grenzen aan van wat zij aankunnen qua capaciteit en uitbreiding. Het uitbreiden van het energienet is in volle gang maar door de vereiste vergunningen vergt dat nog de nodige jaren voor een en ander is opgewassen tegen de sterk toenemende vraag. De komende jaren vergen dus ‘passen en meten’ wat voor transport en logistiek in ieder geval inhoudt dat ondernemers te maken kunnen krijgen met mitigerende maatregelen. Dat zijn oplossingen voor de korte termijn op basis van ‘roeien met de riemen die je hebt’.
Wat betekent dit voor jou?
Ieder transportbedrijf moet al stappen zetten richting zero-emissievervoer. Deze transitie begint met de zero-emissiezones die ingevoerd zijn en worden. In die gebieden kunnen vanaf 2030 uitsluitend nog zero-emissievoertuigen worden ingezet voor de collectie en distributie van goederen. Vanaf 1/1/2025 zijn deze zones verder ook nog toegankelijk voor recente euro VI-voertuigen. Daarnaast gelden er ontheffingsmogelijkheden. Zie www.opwegnaarzes.nl voor uitgebreide informatie of bekijk de Informatiekaart Zero Emissie.
Voor zwaar (grensoverschrijdend) transport begeeft de zero-emissietechnologie zich nog in de beginfase. Voertuigen zijn beschikbaar of worden de komende jaren (waterstof) af fabriek verwacht maar ook hier geldt het kip-ei vraagstuk. Wie durft er de grens over wanneer het laden of tanken onzeker is? Stranden zonder energie wil je zeker met een vrachtauto gewoon voorkomen. De EU heeft een richtlijn aangenomen die lidstaten verplicht om langs corridors en bij knooppunten voorzieningen te treffen om zero-emissietrucks te kunnen laden of tanken. Daarmee is de verandering ingezet maar de realisatie vergt natuurlijk tijd.
Standpunt TLN
De overstap naar zero-emissievervoer begint bij stedelijke distributie. Dat is bepaald in het Klimaatakkoord van 2019 waaraan TLN heeft bijgedragen. De verwachting was en is dat in het kleine Nederland zo de stap naar zero-emissie binnenlands vervoer een natuurlijk vervolg kan krijgen.
Voor transportbedrijven is het cruciaal dat zij er zeker van zijn dat zij hun voertuigen kunnen laden/tanken alvorens de order bij een fabrikant te plaatsen. Het aanschaffen van trucks die meer dan drie keer zo duur zijn als de dieseluitvoering vereist zekerheid over de inzet ervan in termijn van ‘uptime’. TLN benadrukt dat de beschikbaarheid van laad- en tankinfra, samen met subsidiemogelijkheden, de kritische succesfactoren zijn. Daar moeten de politiek en energiesector maximaal aan werken, want het uitstellen van de invoering van zero-emissiezones kent alleen maar verliezers. Dat wil TLN tot het uiterste voorkomen.
Er zijn veel initiatieven om het opladen voor ondernemers mogelijk te maken, juist in de komende moeilijke jaren wat betreft netcongestie. Het begint bij het in kaart brengen van je energiebehoefte voor de komende jaren. Krijg je bij je netbeheerder nul op rekest? Laat het ons weten via info@tln.nl.












