TLN is blij met de komst van de nieuwe wetgeving. Na twee eerdere proeftrajecten en een jarenlange gedoogperiode waaraan ruim 800 elektrische bedrijfsauto’s deelnamen, is er veel tijd geïnvesteerd om tot wetgeving te komen. Het is fijn om vast te stellen dat dit gelukt is en dat nieuwe voertuigen en bestuurders vanaf 1 juli van de regeling gebruik kunnen maken. Dat is ook hard nodig voor de verdere verduurzaming van het wagenpark.
Aanvullende verkeersveiligheidscursus
Een belangrijke voorwaarde in het kader van de nieuwe regeling is dat de bestuurder tenminste 2 jaar over het B-rijbewijs beschikt. Die voorwaarde gold al tijdens de gedoogperiode. Nieuw is dat bestuurders ook een aanvullende verkeersveiligheidscursus moeten volgen. Het moet ervoor zorgen dat zij zich meer bewust zijn van de gevolgen voor de verkeersveiligheid van het rijden in een zwaarder voertuig. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een convenant dat door de sector is ondertekend. Er zijn inmiddels verschillende opleiders die deze ongeveer 5-uur durende cursus aanbieden.
4.250 kg
Het maximumgewicht van deelnemende voertuigen aan de nieuwe wetgeving is vastgesteld op 4.250 kg zonder verdere voorwaarden. Op basis van de huidige gedoogperiode mocht het extra gewicht boven de 3.500 kg niet hoger zijn dan het batterijgewicht waardoor het maximumgewicht voor veel deelnemende auto’s aan de gedoogregeling lager ligt dan 4.250 kg. Dat kan dus na 1 juli worden verhoogd tot 4.250 kg. Nederland loopt met deze wijziging vooruit op de komst van komende Europese rijbewijswetgeving (Vierde Rijbewijsrichtlijn) waarin dit zo is vastgelegd.
Tachograafvrijstelling
Net als bij huidige gedoogperiode voorziet de nieuwe wetgeving ook in een tachograafvrijstelling. Dit was voor TLN een belangrijke voorwaarde bij de totstandkoming van de AMvB. De tachograafvrijstelling geldt uitsluitend voor elektrische bestelbussen die binnen een straal van 100 km van de vestigingslocatie blijven. Ondernemers moeten wel voldoen aan de regels rond de arbeidstijden. In het convenant is hierover tussen de sector en overheid afgesproken dat de arbeidstijden digitaal en op een niet frauduleuze wijze tijdens de rit in het voertuig worden bijgehouden.
Publicatie in Staatsblad
Ook in de nieuwe wetgeving is het niet toegestaan een aanhangwagen voort te bewegen. Verder geldt de regeling formeel alleen voor bestuurders binnen Nederland. Dat laatste gaat mogelijk veranderen als de Vierde Rijbewijsrichtlijn wordt ingevoerd. Een datum daarvoor is echter nog niet voorzien.
De AMvB is op 18 juni gepubliceerd en zal binnenkort in het Staatsblad verschijnen. Daarmee zal de wetgeving definitief op 1 juli as. in werking treden. Voor meer aanvullende informatie verwijzen we naar de eerdere berichten op de TLN site en naar de site van ZES Vrijstelling rijbewijs-C - Op weg naar ZES .