Samen emissievrij werken

Naast de zero-emissiezones, die in steeds meer gemeenten worden ingevoerd, loopt een andere grote transitie. Namelijk die naar de schone en emissieloze bouwplaats. Emission-0 helpt daarbij. Het is een platform dat bedrijven, die (nog) niet kunnen of willen investeren, kan voorzien van emissievrij materieel.

Emission-0 brengt als grootste deelplatform voor emissievrij materieel vraag en aanbod bij elkaar. Van de shovel tot de graafmachine, van batterijpakketten tot vrachtauto’s. Bedrijven die incidenteel een emissieloze machine of -vrachtwagen nodig hebben, of nog niet zelf kunnen of willen investeren in emissievrij materieel, kunnen via het platform in contact komen met een ruim aanbod. Win-win, want bezitters van emissievrij materieel kunnen dat efficiënter inzetten.

Evenementen

Anne Koudstaal, werkzaam als reisleider duurzaamheid bij bouwer TBI, is één van de initiatiefnemers van Emission-0. Het platform groeit en voorziet in een behoefte die alleen maar groter wordt. De ambitie reikt trouwens verder dan de bouwplaats. Koudstaal: ‘Uiteindelijk moet het platform ook deelmarkt-overstijgend zijn. Want achter een gemiddelde trekker kunnen diverse aanhangers of opleggers.’ Hij geeft aan dat evenementen een mooi voorbeeld zijn. ‘Die worden gekenmerkt door een kortdurende en intensieve op- en afbouw, waarvoor veel materieel nodig is. Het platform kan hier goed in voorzien.’

Proeftuin

Emission-0 speelt ook een belangrijke rol in wat misschien wel het meest duurzame festival kan worden genoemd, Into The Great White Open (ITGWO) op Vlieland. Een festival voor liefhebbers van alternatieve popmuziek. Via Emission-0 kwam ook de Topsector Logistiek in beeld. De Topsector heeft een apart programma voor het verduurzamen van mobiele werktuigen en bouwlogistiek. Dit programma valt weer binnen het landelijke programma SEB (Schoon en Emissieloos Bouwen). De inspanningen van Topsector Logistiek op het festival lieten vorig jaar zien dat de inzet van elektrisch materieel op de bouwplaats lokale stikstof en CO vrijwel wegneemt, maar vooral rendeert met strakke regie op laadinfrastructuur en operatie. Daarop voortbouwend is dit jaar het volledige transport naar het festival doorgelicht en als netwerk geoptimaliseerd, in plaats van individuele stromen, met waar mogelijk zero-emissie inzet en waar nodig biobrandstoffen als tussenstap.

Inkomsten

Het platform Emission-0 is gratis voor vrager en aanbieder van emissievrij materieel. Hoe kan het dan bestaan? Vooralsnog wordt het financieel ondersteund vanuit de provincies Noord-Holland en Overijssel en een subsidie vanuit de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB). Maar de ambitie is om op eigen benen te kunnen staan. De basis van huur en verhuur moet gratis blijven, de inkomsten moeten uit extra dienstverlening komen. Daarom is het platform druk bezig met de ontwikkeling van een eigen businessmodel, bijvoorbeeld door materieelcertificering. Koudstaal: ‘Hierbij meten we door middel van sensoren het daadwerkelijk verbruik. Dit is zeer belangrijk, want hoe betrouwbaar zijn de fabrieksgegevens? Het maakt nogal uit of je shovel of graafmachine zes of acht uur kan draaien. In het eerste geval moet tijdens de werkzaamheden worden bijgeladen of moeten accu’s worden verwisseld. In het tweede kan de machine de gehele dag draaien en in de avond- of nachturen worden opgeladen.’

Emission-0 werkt hard aan het onafhankelijk toetsen en meten van deze data. Zodat kopers van deze machines krijgen wat ze verwachten. Zie het als een WLTP-range, de geschatte afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen op één acculading, maar dan in de praktijk gemeten op een uniforme manier.

Een ander verdienmodel is de bouwplaatscertificering, waarbij real time wordt gemeten wat de uitstoot is van alle activiteiten op de bouwplaats. Samen met de Topsector Logistiek zet het platform hier nu de eerste pilots voor op.

Elektrische vrachtwagens

Op het platform staan inmiddels ook een 50-tal elektrische vrachtwagens. Daar zijn diverse leden van TLN terug te vinden die in het bezit zijn van een
elektrische vrachtauto. Een belronde langs deze leden leert dat ze weliswaar positief staan tegenover dit initiatief, maar dat de tijd nog niet echt rijp is voor transportmaterieel. De ervaring is dat de aandacht voor emissieloos bouwen nu nog vooral uitgaat naar materieel dat rolt, draait en rijdt op de bouwplaats zelf. Denk aan een shovel, graafmachine en kleine machines. Transport werd in aanbestedingen nog beperkter uitgevraagd. Maar dat gaat zeker gebeuren. In aanbestedingen is de vraag al langzaam aan het stijgen en emissieloze vrachtwagens worden de komende jaren vaker worden ingezet in de bouw.

Handige informatie

  • Voor meer informatie over Emission-0, kijk op www.emission-0.nl.
  • Voor meer informatie over de transitie naar Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB), kijk op www.opwegnaarseb.nl
  • Wil je weten waar de zero-emissiezones zijn? Kijk dan op de TLN-kaart www.stadhubs.nl.
  • TLN-leden kunnen gratis de TLN- tabel postcodegebieden en zero-emissiezones opvragen als hulpmiddel voor planners. Kijk voor meer informatie op de website van TLN

Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenblad van TLN. Tekst: Paul van der Linde / Beeld: Emission-0

Meer weten?

Contact de expert

Paul van der Linde

Deelmarkt secretaris en clustermanager

Ledenmagazine HUB

HUB is hét ledenblad van TLN. TLN is een vereniging vol diversiteit en dat willen we graag laten zien! Elke maand plaatsen we in HUB berichten uit de vereniging. Bedrijfsovernames, mijlpalen of bijzondere werkzaamheden. We zetten jullie in het zonnetje!