Ondernemers in onze sector worden door de zeer forse stijgingen van de prijs van brandstof en energie gedwongen tot pijnlijke keuzes. Zo zijn bedrijven die volledig op LNG rijden door de hoge prijzen genoodzaakt vrachtwagens stil te zetten. Er rijden ongeveer 1000 Nederlandse vrachtwagens op vloeibaar aardgas rond. Maar ook in de distributiecentra leiden de verhoogde prijzen tot problemen. Denk bijvoorbeeld aan ondernemingen die werken met gekoelde of bevroren producten en die daardoor relatief veel stroom gebruiken.
Voor overheden, politici en energieleveranciers ligt er een groot belang om transporteurs nu niet in de kou te laten staan. Wie door de omstandigheden nu afscheid neemt van LNG-trucks zal geen aandeel meer willen en kunnen leveren voor de overstap naar bioLNG. En juist daarmee is de grootste CO2-reductie te realiseren. De LNG-sector heeft steeds benadrukt dat de toepassing van LNG opschaling nodig heeft om efficiënte productie van bioLNG mogelijk te maken.
TLN houdt nauwlettend de ontwikkelingen in Brussel in de gaten en dringt er zowel op Europees als nationaal niveau op aan om zo spoedig mogelijk met een compensatieregeling te komen voor de sector.