‘Compleet nieuwe bedrijfstak binnen onderneming opgezet’

Het is een moeizame winter voor de evenementensector door het coronavirus. Door het hoge aantal besmettingen weet je één ding zeker: er zijn minder of helemaal geen festivals, kermissen en beurzen. Bij Micodo Transport zijn ze gebaat bij dit soort evenementen, maar de coronacrisis bewijst ook hoe veerkrachtig je kan zijn als ondernemer.

Micodo is een logistiek dienstverlener onder leiding van broer en zus Heino van Ophuizen en Natasja Vink. Zij verzorgen onder andere het transport en de opbouw van stands en tapinstallaties voor evenementen: ‘Het zijn er ongeveer 2500 waar ook de grote jongens tussen zitten. Denk daarbij aan Lowlands, Pinkpop’, zegt Van Ophuizen. ‘Eigenlijk is het sinds het begin van de crisis niet meer hetzelfde geweest. Een groot deel van de evenementen kon niet doorgaan. Wat de toekomst brengt weten we niet’, vult Vink aan.

Drastische maatregelen

Vooral de impact van de eerste lockdown vergeten ze niet snel meer volgens Vink: ‘Wij keken naar die persconferentie en waren verdoofd. Je weet niet wat je meemaakt. Toch moet je je herpakken op een gegeven moment.’ Er moesten drastische maatregelen genomen worden: ‘We hebben 30 á 40 mensen moeten laten gaan’, zegt Van Ophuizen en daar bleef het niet bij: ‘De mensen in vaste dienst, zoals de planners en accountmanagers werkten in het magazijn of gingen de auto op. Iedereen deed iets anders dan die gewend was.’

Anders ondernemen

Een omzetdaling van 85 procent is het gevolg en bij veel bedrijven trekt men dan snel de stekker eruit. Bij Micodo besloten ze om het anders te doen: ‘We hebben een compleet nieuwe bedrijfstak binnen onze onderneming opgezet’, aldus van Ophuizen. Zijn zus voegt eraan toe: ‘We zijn ons meer gaan focussen op het leveren van producten die net te klein zijn voor distributiebedrijven. Denk aan de mobiele airco’s of wasmachines bijvoorbeeld, die brengen we nu bij de mensen thuis. Een schot in de roos, want de vraag is enorm! Ook na de crisis gaan wij hiermee door.’

Positief blijven

‘Het is voor ons het bewijs dat je je kunt wapenen tegen dit soort situaties. Als je maar creatief bent en niet opgeeft’, zegt Van Ophuizen opgelucht. Als tip geeft hij andere bedrijven dan ook mee: ‘Durf te veranderen, blijf niet wachten.’ Toch kunnen ze niet wachten tot de evenementensector weer helemaal opengaat: ‘Dan gaan we weer vlammen, we zijn er klaar voor!

Dit artikel is ook gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Tekst: David Kersemaekers, communicatieadviseur bij TLN.

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie medewerkers & adviseurs

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.