Bedrijfsstrategie
Het opbouwen van een sterke en gezonde onderneming vraagt om het bepalen en toepassen van een heldere bedrijfsstrategie. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis en expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Waar gaat het om?
Als ondernemer binnen de transport- en logistieksector is het belangrijk om aandacht te besteden aan de bedrijfsstrategie. De bedrijfsstrategie zorgt namelijk voor het realiseren van doelstellingen en geeft weer hoe de organisatie zich verder kan ontwikkelen. In de bedrijfsstrategie dient rekening gehouden te worden met verschillende componenten, zoals:
- Doelgroep;
- Concurrentie;
- Technologische ontwikkelingen/markttrends;
- Regelgeving.
Naast het verrichten van onderzoek naar de verschillende componenten is het goed om te weten welke bedrijfsstrategie van toepassing kan zijn op jouw bedrijf.
De Amerikaanse academicus Michael Porter (1980) stelde dat er drie verschillende bedrijfsstrategieën zijn. Bij de differentiatiestrategie laat het bedrijf voornamelijk zien hoe zij zich kan onderscheiden van de concurrent door een unieke dienst en/of product aan te bieden. De kostenleiderschapstrategie daarentegen richt zich meer op het aanbieden van producten en/of diensten tegen lage kosten. Tot slot benoemde Porter de focusstrategie. De naam geeft het al aan: deze strategievorm focust zich voornamelijk op een specifieke niche.