Belastingen
Het belastingen dossier geeft een helder beeld van de belangrijkste regelingen van belastingen voor de sector transport en logistiek. Het betreft Accijns, BTW, BPM, Eurovignet, Kilometerheffing, Loon- en Inkomstenbelasting en Motorrijtuigenbelasting.

Acties TLN
TLN onderhoudt contacten met ministeries, lagere overheden en uitvoeringsdiensten om zo al in een vroeg stadium betrokken te kunnen zijn bij beleidsontwikkeling. Ook onderhoudt TLN contacten met de politiek zodat ook daar waar nodig gerichte lobby in gang gezet kan worden.
Standpunt TLN
TLN is uiteraard tegen verdere lastenverzwaring voor de sector transport en logistiek. Lastenverzwaring belemmert de groei en leidt voor de Nederlandse logistieke sector tot een verslechtering van de concurrentiepositie van de Nederlandse ondernemingen actief in deze sector.
Brandstofaccijns:
Op het verbruik van minerale oliën (bijvoorbeeld dieselolie en lpg) en op alternatieve brandstoffen (bijvoorbeeld LNG) is accijns van toepassing. Naast de jaarlijkse indexering is er sprake van incidentele verhogingen van de dieselaccijns.
De accijnstarieven op benzine, LPG en diesel blijven in 2025 gelijk aan de tarieven per 1 juli 2023. De accijnsverlaging op brandstof wordt dus weer met een jaar verlengd. Daarmee blijft de accijns voor een liter benzine € 0,79, voor een liter diesel € 0,52 en voor een liter LPG € 0,19. Voor vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) geldt hetzelfde accijnstarief als voor LPG.
Brandstofaccijns. Bedragen per liter, excl. btw, excl. voorraadheffing. (in eurocent)
Brandstof | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Diesel | 51,625 | 51,625 |
LPG (LNG) (1 liter = 0,54 kg) | 18,616 | 18,616 |
De voorraadheffing (COVA) bedraagt 0,8 eurocent (2025)
Het energiebelastingtarief tot 10.000 kWh elektriciteit wordt in 2025 verlaagd met 0,008 euro. De tarieven op elektriciteit voor een verbruik tussen de 10.000 kWh en 10 mln. kWh worden verlaagd en de tarieven voor een verbruik boven de 10 mln. kWh worden verhoogd. Door de jaarlijkse inflatiecorrectie en andere tariefwijzigingen zijn de daadwerkelijke verschillen in tarieven tussen 2024 en 2025 anders.
Tarieven energiebelastingtarieven 2024-2025 voor elektriciteit per kWh (excl. btw) (in eurocent)
Brandstof | 2024 | 2025 |
---|---|---|
0-2.900 kWh elektriciteit | 10,880 | 10,154 |
2.900-10.000 kWh elektriciteit | 10,880 | 10,154 |
10.000-50.000 kWh elektriciteit | 9,037 | 6,937 |
BTW
Iedere ondernemer moet in Nederland over de omzet omzetbelasting betalen. Bij het verlenen van een dienst of het leveren van een goed wordt er BTW aan de klant door berekend, deze moet worden afgedragen aan de belastingdienst. Over de ingekochte diensten en goederen betaalt u omzetbelasting. De ondernemer is zowel BTW verschuldigd over goederen en diensten die in Nederland plaatsvinden als over goederen en diensten die verworven worden uit EU landen of ingevoerd uit niet EU landen. Soms is degene die de goederen of diensten afneemt BTW verschuldigd, de BTW is dan verlegd van leverancier naar afnemer.
Uitgebreide details over wat dit specifiek voor u betekent kunt u vinden op de BTW (en vervoer) pagina.
BPM
De aanschafprijs van een nieuwe personen- en bestelauto bestaat voor een deel uit BPM: de Belasting van Personenauto's en Motorfietsen. Sinds 1 januari 2013 wordt BPM berekend voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Vanaf 2025 gebeurt dit ook voor bestelauto's.
Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor een bestelauto van een ondernemer (ondernemersvrijstelling). Daarnaast wordt de grondslag voor de berekening van de BPM voor bestelauto’s omgezet naar CO2-uitstoot, in lijn met de grondslag voor personenauto’s. De hoogte van de bpm bedraagt € 74,41 per gram CO2-uitstoot per kilometer. De BPM van een emissievrije bestelauto bedraagt daarmee nihil.
Eurovignet
Vrachtauto's met een maximum toegestaan gewicht (MTM) van 12 ton en meer die gebruikmaken van de autosnelwegen vallen onder de Belasting Zware Motorvoertuigen (BZM). Voor voertuigen, die een toegestane maximum massa van minder dan 12.000 kg hebben, is dus een Eurovignet niet nodig. De toegestane maximum massa van een vrachtwagen is de optelsom van de eigen massa en de toegestane maximum massa aan lading. Deze gegevens staan in het kentekenbewijs deel 1 of 1a. Als de vrachtwagen in combinatie met een aanhangwagen wordt gebruikt dan moet de toegestane maximum massa van de aanhanger er bij opgeteld worden.
Het verschuldigde belasting is afhankelijk van de periode waarover aangifte wordt gedaan, het aantal assen van het motorrijtuig/combinatie en de milieu classificatie (euronorm).
De wijziging van de tariefstructuur van het Eurovignet is uitgesteld. Oorspronkelijk zouden de tarieven van het Eurovignet op 1 januari 2025 met 1,9% worden verhoogd. De verwachting is dat nieuwe tariefstructuur ingaat op 25 maart 2025.
Kilometerheffing
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een gewicht (maximale toegestane massa) van meer dan 3.500 kg.
Loon- en inkomstenbelasting
Voor de sector transport en logistiek zijn vooral van belang de fiscale behandeling van de verblijfskostenvergoeding in relatie met de werkkostenregeling en regeling verblijfskosten voor eigen rijders.
TLN heeft met de Belastingdienst een gesloten over de verblijfskostenvergoedingen in het beroepsgoederenvervoer. De overeenkomst heeft betrekking op de onbelaste CAO vergoedingen van de verblijfskosten en het overstaan. Onbelaste CAO vergoedingen van de verblijfkosten en overstaan kunnen volledig als gericht vrijgesteld onder de werkkostenregeling worden aangemerkt.
Voor eigen rijders is door de belastingdienst vastgesteld dat transportondernemers die meerdaagse of op meer dagen internationale ritten maken voor 2024 € 48,00 per dag ten laste van hun winst mogen brengen. Jaarlijks wordt eind maart het bedrag door de Belastingdienst geïndexeerd.
Motorrijtuigenbelasting
Zodra een vrachtauto op naam staat, betaalt de eigenaar motorrijtuigenbelasting betalen. Ook als de auto niet wordt gebruikt. Motorrijtuigenbelastingbelasting is immers een houderschapsbelasting. Er zijn bijzondere regels voor vrachtauto’s waaraan een aanhangwagen kan worden gekoppeld.
Voor de motorrijtuigenbelasting is de toegestane maximum massa van een bestelauto maximaal 3.500 kilo. Het tarief van de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s van ondernemers wordt per 1 januari 2025 verlaagd met 4,34%. Daarnaast wordt het tarief elk jaar geïndexeerd. In totaal komt de verlaging per 1 januari 2025 daarmee uit op 3,2%.
Voor vrachtwagens worden op basis van de wettelijke inflatiecorrectie de tarieven van de motorrijtuigenbelasting op 1 januari 2025 verhoogd met 1,2%. Voor een vrachtauto met alleen een elektromotor of alleen een waterstofverbrandingsmotor verandert per 1 januari 2025 het nihiltarief in het kwarttarief (kwart van de gewone motorrijtuigenbelasting).