ZZP
Transportbedrijven die zzp’ers inzetten willen vaak weten of de zzp’er ook echt een zelfstandig ondernemer is. Als vereniging en belangenbehartiger delen TLN en haar leden kennis en expertise en geeft TLN toegang tot relevante diensten en producten.
Het inzetten van zzp'ers binnen transportbedrijven
Transportbedrijven die zzp’ers inzetten willen vooraf weten of de zzp’er ook echt een zelfstandig ondernemer is. TLN heeft een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst ontwikkeld. Hierin is geregeld dat zzp’ers die beschikken over een eigen vrachtauto (dat mag ook een gehuurde of geleasede auto zijn) en een vervoersvergunning (NIWO) zelfstandig ondernemers zijn en geen werknemers.
Zelf regelen
TLN heeft speciaal voor het goederenvervoer een modelovereenkomst gemaakt die de Belastingdienst heeft goedgekeurd. De modelovereenkomst van TLN is bedoeld voor vrachtauto’s boven de 3.500 kg en is nog geldig tot 15 oktober 2025.
Ondernemers die zzp’ers inzetten kunnen deze modelovereenkomst gebruiken. Daarmee kun je bewijzen dat er geen sprake is van een dienstverband. Zo voorkom je het risico dat de Belastingdienst later zegt dat er wél sprake is van een dienstverband en je alsnog werkgeverspremies moeten betalen (naheffingen) voor de inhuur van een zzp’er.
Wat gebeurt er als je dit niet regelt?
Op dit moment helemaal niets, tenzij er sprake is van kwaadwillendheid. Daarvan is sprake als een opdrachtgever opzettelijk een situatie van schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan. De Belastingdienst kan dan correctieverplichtingen of naheffingsaanslagen opleggen. Blijkt bij een controle dat er sprake is van een dienstbetrekking, maar is er geen sprake van kwaadwillendheid? Dan geeft de Belastingdienst aanwijzingen om de situatie aan te passen. De overheid is van plan om uiterlijk 1 januari 2025 weer volledig te gaan controleren en handhaven.
Let op: volgens de WWG mogen alleen chauffeurs op de auto worden ingezet die in loondienst zijn. Er zijn echter enkele uitzonderingen:
- Chauffeurs die tijdelijk, zonder winstoogmerk, worden ingeleend van collega vervoerders, mits deze chauffeurs beschikken over een verklaring van dienstbetrekking van die collega vervoerder (de zogenaamde collegiale inleen). Let op: het moet dan wel gaan om werknemers, niet om eigenaren, ondernemers (zzp’ers) en firmanten.
- Chauffeurs van een uitzendbureau dat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu toestemming heeft gekregen om te mogen uitzenden in het beroepsgoederenvervoer. Deze chauffeurs beschikken dan over een verklaring van ter beschikking stelling van het uitzendbureau.
- En uiteraard kan de opdrachtgever gebruik maken van zzp’ers die zelf beschikken over een eigen wagen en vervoersvergunning.
Nieuwe wetgeving
De overheid wil de regels voor werknemers en zelfstandigen verduidelijken. Zo is er een plan om een toetsingskader te maken waar bedrijven die iemand willen inhuren en werkenden terecht kunnen om te kijken of de opdracht buiten dienstbetrekking kan worden uitgevoerd. TLN is van mening dat dit een enorm ingewikkeld instrument is dat niet leidt tot de beoogde duidelijkheid vooraf.
Daarnaast wil de overheid een rechtsvermoeden introduceren gebaseerd op een uurtarief. Als een werkende een beroep doet op het rechtsvermoeden en aannemelijk maakt dat hij minder betaald krijgt dan het geldende uurtarief (gesproken wordt nu over 32 euro) dan is het aan de werkgevende om aan te tonen dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Kleine Transportondernemingen (KTO)
TLN vertegenwoordigt de groep 'kleine transportondernemingen' (KTO). Meer weten over wat KTO voor jou kan betekenen? Kijk op de pagina van KTO.
Standpunt TLN
Het is een realiteit in de huidige arbeidsmarkt dat ondernemers als zzp’er werken. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat er duidelijk is welke (internationale) spelregels er gelden voor het aannamen van zelfstandig personeel en dat er vanuit wet- en regelgeving aandacht en ruimte is voor specifieke sectorale behoeften. Zo is er in de sector transport en logistiek een uitzonderingspositie geweest voor het beroepsgoederenvervoer. Volgens TLN is dat terecht. De omvang van de investering in het eigen materieel en de vervoersvergunning hebben een rol gespeeld bij het bepalen van ondernemerschap. Dit is een mooi voorbeeld van rekening houden met sectorale verschillen.
Lees ook: TLN Kritisch over wetgeving rond zzp'ers (artikel ledenblad HUB)