De noodzaak van digitalisering in de transport en logistiek van farmaceutische producten

Digitalisering is belangrijk, zeker in de markt van transport en logistiek van farmaceutische goederen. Want controle en borging van de conditie van je goederen vraagt om een verregaande mate van automatisering. ‘Dat is precies wat onze klanten ontzettend belangrijk vinden en wat wij kunnen bieden’, zegt Nick Lenting, ICT-manager bij VTS, de Boxmeerse logistiek dienstverlener die al meer dan 40 jaar de farmaceutische industrie bedient. Lenting neemt aanstaande vrijdag deel aan een webinar in De week van de Digitalisering. Nu alvast een interview.

Op jullie website schrijven jullie dat je met geavanceerde ICT-systemen werken. Wat houdt dat in?

Wij willen altijd meegaan met de mogelijkheden die er zijn en zo kijken wat voor VTS de meest optimale systemen zijn om mee te werken. We zijn redelijk ver gedigitaliseerd. Bij ons bedrijf werken we al jaar en dag met boordcomputers, we hebben automatische temperatuurbeheersing van onze vrachten en al onze cmr’s (vrachtbrieven) worden digitaal ingescand door de chauffeurs. Daardoor hebben ze alle benodigde informatie direct beschikbaar. Vrijwel alle orders van onze klanten komen direct digitaal binnen, waardoor er nog vrij weinig handmatig gebeurt. Bij ons is er weinig e-mailverkeer.

Hoe belangrijk is het voor jullie om goed gedigitaliseerd te zijn?

Als wij niet zo gedigitaliseerd zouden zijn, konden wij de groei die we nu doormaken niet waar maken. Dan hadden wij niet zo groot kunnen zijn. Als je niet digitaliseert, moet je al die handelingen handmatig laten uitvoeren. Afgezien van de kosten van medewerkers kun je die in deze arbeidsmarkt niet eens krijgen.

Is in jullie branche – de farmaceutische industrie – digitalisering extra van belang?

Bij transport en logistiek van farmaceutische goederen is controle en zorgen dat je alles goed geborgd hebt heel belangrijk. In controles en alles wat wij extra kunnen bieden creëren we onze sterke marktpositie. De temperatuurbeheersing is compleet geautomatiseerd. Wij kunnen zorgen dat wij meer garantie geven op temperatuur van het transport door de digitale controle. Door een digitale instelling wordt de kans op menselijke fouten zoveel mogelijk uitgesloten. En daar hechten onze klanten uiteraard veel waarde aan.

Wat zijn jullie laatste ontwikkelingen op gebied van digitalisering?

We hebben onlangs een OTM-koppeling gebouwd met een van onze klanten. OTM staat voor Open Trip Model en is eigenlijk een open source data-deelmodel. Dit maakt communicatie tussen verschillende soorten systemen mogelijk zonder ingewikkelde koppelingen of vertalingen. We wilden met een klant een goede EDI-koppeling waarmee we vlot gegevens kunnen uitwisselen. Het Open Trip Model was geschikter voor wat wij met de klant wilden opzetten dan de bestaande structuren. Het scheelt wel dat wij een eigen interne IT-afdeling hebben zodat wij veel in huis kunnen oppakken.

Zou het niet handig zijn als iedereen met hetzelfde model werkt?

OTM wordt waardevoller voor ons als meerdere klanten het gaan gebruiken. Maar iedere klant heeft zijn eigen wensen. We zien dat er wel behoefte is aan standaarden maar uiteindelijk werken veel klanten met verschillende systemen. Daar passen wij ons op aan met koppelingen. OTM is een heel breed systeem en overal inzetbaar, alleen moet de klant het wel gaan gebruiken. Dat is een uitdaging in een branche waar je met grotere klanten werkt die hun eigen standaarden hebben. Dat maakt het ook tijdsintensief voor onze IT-mensen.

Wat is het belangrijkste bij digitaliseringsprocessen?

Uiteindelijk is de medewerker het belangrijkste, degene die ermee moet gaan werken. Je kunt nog zoiets moois neerzetten maar als het niet goed aansluit bij de processen, dan heeft het geen zin. Onze ontwikkelaars staan daarom ook in direct contact met de collega’s. Daardoor kunnen ze zo snel en makkelijk mogelijk een oplossing vinden. Door de eindgebruiker in het proces te betrekken is de kans op telkens moeten bijsturen zo klein mogelijk gemaakt.

Nick Lenting (links)

Wat staat er nog op het programma wat betreft digitalisering?

‘We zijn op het ogenblik bezig met een grote vervanging van onze applicatie voor het scannen op het crossdock en in het warehouse. Met een complete vervanging willen we het hele scanproces voor een betere voorraadbeheersing optimaliseren. We kijken daar samen met de operatie naar. Daarnaast zijn we bezig met een zogeheten Yard management systeem. Met dit nieuwe systeem kunnen we beter regelen bij welk dock een vrachtwagen mag laden en lossen. Daarmee verbeteren we de efficiëntie.’

Je treedt op in een van de webinars van de Week van de Digitalisering. Waarom vind je dat belangrijk?

Digitalisering is heel belangrijk als je mee wilt blijven doen, mee wilt groeien. Dat is voor alle bedrijven van belang. In de markt is het personeel steeds moeilijker te krijgen, dus als je je processen kunt optimaliseren door digitalisering is dat voor de hele transport- en logistieke sector van betekenis.

De Week van de Digitalisering

Van maandag 4 tot en met vrijdag 8 april organiseren TLN, evofenedex en Beurtvaartadres de week van de digitalisering. Een week vol informatie en inspiratie op gebied van digitalisering. In vijf verschillende webinars discussiëren experts en leden iedere dag over actuele ontwikkelingen op gebied van digitalisering in de logistiek. Meer weten of aanmelden? Kijk dan hier.

Meer weten?

Contact de expert

Denise van Vliet

communicatieadviseur

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.