De weg omhoog als kraanmachinist

Investeren in de toekomst is investeren in je personeel. Bij het familiebedrijf Verschoor Kranen & Transport leiden ze leerlingen intern op tot kraanmachinist en met succes. Veel jonge, maar ook oudere leerlingen vinden hun carrière in het ‘verticaal transport’.

Peter Verschoor, verantwoordelijk voor de commercie binnen het bedrijf, is erg trots op hun eigen traject om leerlingen op te leiden tot kraanmachinist. ‘Onze leerlingen gaan eerst vier weken lang met vier verschillende kranen mee, namelijk de telekraan, torenkraan, autolaadkraan en de boomtruck. Dit doen we zodat de leerlingen kunnen ervaren waar hun voorkeur naar uit gaat en ook wij zien wat het beste bij hen past.’ Daarna krijgen ze een leermeester toegewezen en een trajectmap waarin ze hun ontwikkeling bijhouden tijdens hun opleiding.

De leermeesters zijn mensen uit het bedrijf. Eén van de leermeesters is Martien Peschier. Hij is 37 jaar geleden begonnen als kraanmachinist en is inmiddels werkvoorbereider. ‘Ik vind het altijd ontzettend leuk om leerlingen mee te nemen op de kraan. Samen met mijn collega Léon van der Plas begeleid ik het opleidingstraject. Ik ben verantwoordelijk voor de praktische zaken en Léon voor het administratieve gedeelte. Alle leermeesters hebben een leermeesteropleiding gevolgd. Je moet leren hoe je kennis goed overbrengt en je moet kunnen vertrouwen op elkaar.’

Alle leerlingen zijn in dienst bij Verschoor Kranen & Transport. Hun leeftijden variëren van 16 tot 38 jaar. Ervaring is niet per se nodig. ‘We leiden mensen graag op. Als machinist heb je diploma’s nodig, zoals een C-rijbewijs en een VCA. Dat regelen wij als werkgever. Hoe snel iemand dat traject afrondt, hangt af van de persoon en de ontwikkeling. De één doet er twee jaar over en de ander heeft iets meer tijd nodig.’

Leerlingenavond

Eén keer per maand wordt een leerlingenavond georganiseerd. Peschier: ‘Als iemand een probleem heeft of iets heeft meemaakt tijdens een opdracht, maken we dit bespreekbaar. Elke avond staat een onderwerp centraal en soms nodigen we ook iemand uit. Laatst kwam iemand een presentatie geven over hijsgereedschappen. Daar leren ze veel van.’

Investeren in nieuw personeel kost tijd en geld. Toch is het volgens Verschoor zeker de moeite waard. ‘Je hebt als kraanmachinist veel verantwoordelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van de werksituatie, snelheid, weersomstandigheden en hoe beneden iets wordt vastgemaakt. Eigenlijk ben je een soort voorman die er samen met de voorman van de klant voor moet zorgen dat het werk soepel én veilig verloopt. Het is niet domweg uitvoeren.’

De leerlingen worden ook goed begeleid als het gaat om communiceren. Verschoor: ‘Je moet erop letten dat een, soms jonge, leerling mensen durft aan te spreken op een onveilige situatie. Wij moeten als werkgever zorgen dat hij gezien wordt als iemand die beslissingen kan en mag maken. Dat doe je door de juiste vragen te stellen en professioneel te werken. Je bent het visitekaartje van het bedrijf.’

Peschier bevestigt het belang van investeren in goed personeel. ‘Anders kan je niet groeien. Machinisten die richting de pensioenleeftijd gaan, moeten ook vervangen worden. Daar is tijd voor nodig. Daarnaast willen we onze bedrijfscultuur aan ze overbrengen, zodat zij die weer kunnen doorgeven aan een volgende generatie.’

Bedrijfscultuur

‘Mijn vader heeft een bepaalde bedrijfscultuur opgezet waarmee we ons onderscheiden van andere kraanbedrijven. Dat doet ieder op zijn eigen manier’, vertelt Verschoor. ‘Bij een opdracht zeggen we niet gelijk ‘nee’, maar denken juist mee en zoeken we naar oplossingen. Dit geven we de leerlingen mee. Begeleiding en professionalisering zijn voor ons belangrijk. Ook zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden doordat wij verschillende type kranen in verschillende maten hebben.’

Deze bedrijfscultuur zorgt ook voor het aantrekken van nieuw personeel, waaronder kinderen of vrienden van werknemers die (al lang) bij het bedrijf werken. Dat geldt ook voor relatiebeheerder Nino Blitz. Via zijn vader is hij in het bedrijf terechtgekomen.

Blitz: ‘We willen vooruitstrevend zijn richting de toekomst. Dat bereik je door van jongs af aan mensen te betrekken bij het werk en je bedrijf. Dan groei je mee. We gaan onderling goed met elkaar om en de sfeer is goed in het bedrijf. Naast dat je doorgroeimogelijkheden hebt, is het bedrijf ook flexibel, bijvoorbeeld wanneer je gezinssituatie wijzigt. En bij evenementen is altijd je hele gezin welkom. Het is een écht familiebedrijf.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Denise van Vliet
Beeld: Verschoor Kranen & Transport

Ledenmagazine HUB

HUB is hét ledenblad van TLN. TLN is een vereniging vol diversiteit en dat willen we graag laten zien! Elke maand plaatsen we in HUB berichten uit de vereniging. Bedrijfsovernames, mijlpalen of bijzondere werkzaamheden. We zetten jullie in het zonnetje!